Tillsatser får svenskarna att välja bort mat

Nästan varannan svensk väljer bort en matvara efter att de läst innehållsdeklarationen. Tillsatser, transfetter, härdat fett och socker är de vanligaste anledningarna. Det visar en undersökning*, som Leksands Knäckebröd låtit Sifo göra bland 1 000 svenskar.

Den vanligaste anledningen till att vi svenskar läser vad maten innehåller är för att vi försöker undvika onödiga tillsatser. Mest intresserade är vi av att veta vad färdigmaten, chark-, och mejeriprodukterna innehåller.

– Att påverka smaken, konsistensen eller färgen på maten med hjälp av tillsatser är inte bra för någon. Ju mer medvetna konsumenterna blir desto större krav ställs det på oss tillverkare att sluta stoppa onödigheter i maten, säger Annika Sund, marknadschef på Leksands Knäckebröd.

Det vanligaste sättet för svenskarna att ta reda på vad maten innehåller är att läsa innehållsdeklarationen. Det gör sju av tio svenskar. En siffra som enligt undersökningen skulle öka betydligt om innehållsdeklarationen förklarades på ett bättre sätt och var mindre krångligt.

– För oss är baksidan lika viktig som framsidan. Vi vill helt enkelt få fler att vända på paketen, säger Annika Sund.

Mest medvetna om vad de äter är kvinnor mellan 31-45 år. Där väljer sex av tio bort en matvara efter att ha läst vad den innehåller. Den medelålders mannen däremot, mellan 46-60 år, bryr sig inte lika mycket om vad som slinker ned i matkorgen. Där väljer bara tre av tio bort en matvara efter att ha läst innehållsdeklarationen.

– Vi använder bara råvaror som alla förstår vad det är och vi bakar alltid vårt bröd utan tillsatser, säger Annika Sund.

För mer information:
Annika Sund, marknadschef Leksands Knäckebröd
Webbadress: www.leksands.se

*Undersökningen är gjord av Sifo på uppdrag av Leksands Knäckebröd. För att få ett representativt urval har 1000 personer från hela Sverige, mellan 16-74 år tillfrågats. Undersökningen gjordes genom en webbpanel mellan 27 juli-7 augusti 2015.