Leksandsrodden firar 80 år

Leksandsrodden firar 80 år

På lördag firas en gammal dalatradition när Leksandsrodden för kyrkbåtar avgörs för 80:e året på raken.

Kyrkbåtar har under flera hundra år använts för att transportera sig på Siljans vatten. Som hörs på namnet användes de för att ta sig till och från kyrkan, men även för att ta sig till och från skola och andra sysselsättningar.

Att man började arrangera tävlingar kom sig av att det ofta blev spontana tävlingar hem från kyrkan. År 1936 hölls den första arrangerade kapprodden med kyrkbåtar i Leksand.

- Kyrkbåtsrodden är en gammal och viktig dalatradition som funnits i flera hundra år här på Siljan. På lördag är det tävling, men jag tycker också att det är viktigt att komma ihåg vilken betydelse dessa båtar har haft för att transportera sig förr i tiden, berättar Ronny Svensson som jobbar med lördagens tävlingar.

Leksandsrodden mest prestigefylld

Sedan 1970-talet arrangeras Stora Siljansrodden med flera deltävlingar runt om på Siljan. Leksandsrodden är i år den tredje av sex deltävlingar och räknas som den mest prestigefyllda. Tävlingen är knappt tre kilometer lång, vilket är lite längre än de andra deltävlingarna, och går från Västanviks Camping till Ångbåtskajen i centrala Leksand.

- Det kommer många båtar till start. På den långa sträckan tävlar en handfull båtar i både dam- och herrklass. Utöver det kommer flera byalag till start och tävlar från Prästbryggan till Ångbåtsbryggan, säger Ronny.

Många unga lockas till rodden

I och med Lassi Karonens internationella framgångar med EM-silver 2010 och fjärdeplacering i OS 2012 har många unga fått upp ögonen för rodd. På lördag kommer unga killar och tjejer från Brudpiga Roddklubb och Sollerö IF att visa upp sitt roddkunnande med utriggare på målområdet vid Ångbåtsskajen.

- Rodden har fått bra skjuts tack vare uppmärksamheten kring Lassi Karonen. Det i kombination med Brudpiga Roddklubbs metodiska arbete och alla goda ledare i föreningen gör att många unga vill vara med och ro, säger Ronny.

Leksands Sparbank är en stolt sponsor sedan många år

Leksands Sparbank har under många år sponsrat både deltagande roddklubbar och Föreningen Leksands kyrkbåtsroddare.

- Det är fantastisk att se den aktivitet och återväxt som finns i roddsporten. Det är bra för bygden. Vi är stolta för att vi får vara en del av det, säger Björn Rinstad på Leksands Sparbank.

Fakta Leksandsrodden

När: lördag 2:a juli, roddfesten börjar klockan 12:15 med första tävlingsstart kl 12.45 och prisutdelning 14.30
Var: målgång och storbildsskärm vid Kajen i Leksand
Hur: 80-årsjubileum av tävlingen med många kyrkbåtarbåtar i flera klasser. Damer och herrar på långa distansen 2.600 meter och flera byalag på korta distansen. Uppvisningstävling med utriggare av Brudpiga Roddklubb och Sollerö IFs ungdomar. Besökare hälsas varmt välkomna att vara med i folkfesten vid Kajen i Leksand där det också finns storbildsskärm så att man kan följa tävlingen från start. Fri entré.

Återstående tävlingar Stora Siljansrodden

Leksand 2 juli klockan 12:45 vid Ångbåtskajen
Orsa 4 juli klockan 19:00 vid Ångbåtsudden
Mora 7 juli klockan 19:00 vid Saxviken
Sollerön 9 juli klockan 18:00 vid campingen

Två deltävlingar har körts i Siljansnäs och Rättvik.

Filmklipp fria för användning

Filmklipp med Brudpiga Roddklubb som tränar kyrkbåtsrodd. Klippen är fria för användning och redigering i samband med nyhetsrapportering av Siljansrodden.

2 min med bakgrundmusik:

2 min utan bakgrundmusik:

Ronny Svensson, Föreningen Leksands kyrkbåtsroddare, telefon 070 563 22 17
Björn Rinstad, marknadschef Leksands Sparbank, telefon 070 674 66 37

Oss äger ingen. Vårt mål är att människor och företag i bygden ska må bra och utvecklas. Vår vinst återinvesteras för att bygden ska blomstra. Vi är nämligen ingen vanlig bank.

​Leksands Sparbank är en fristående sparbank utan aktieägare. I stället delar vi ut vinsten till olika projekt i bygden, så att den kan utvecklas och bli ännu bättre. Vi erbjuder allt som behövs inom bank, försäkring och juridik till både privat- och företagskunder. Våra kontor i Leksand, Rättvik och Djurås har öppet fem dagar i veckan, alltid med personlig rådgivning och gedigen service.