En ny undersökning från Lendo visar att få svenskar har fullständig koll på sina lån.

Nyhet -

Endast 4 % av svenskarna kan definiera vad ett privatlån är: tips för bättre koll

En ny undersökning från Lendo visar att få svenskar har fullständig koll på sina lån. 47 % av svenskar anger att de har bolån, men många har även lån i form av kreditköp (22%) eller lån på bilen (9%). De flesta anser sig ha bra koll på vad ett privatlån är, men när svenskar får frågan vad som definierar ett privatlån är det endast 4 % som vet. Här följer några råd till dig som vill skaffa dig lite bättre koll på dina lån och skulder.

Privatlån, ett lån utan säkerhet

Privatlån, även kallade blancolån, är ett lån utan säkerhet. Det betyder att du inte behöver pantsätta din bostad eller bil för att teckna ett privatlån. Olika banker och långivare har olika benämningar på privatlån som t.ex. ”enkla lånet”, ”medlemslånet” och ”fritidslånet”, men gemensamt för alla är att ingen säkerhet krävs. Även kreditköp med avbetalning är en form av privatlån, ofta med hög ränta.

Typer av lån svenskar anger att de har:

Bolån: 47%
Kredit- och avbetalningsköp: 22%
Privatlån/blancolån utan säkerhet: 18%
Billån med bilen som säkerhet: 9%
Samlingslån: 5%
SMS-lån: 3%
Andra lån: 5%
Inga lån: 29%

Smålån kan bli en kostnadsfälla

Mindre lån, privatlån tecknade för konsumtion, såsom köp på kredit och avbetalningar, ofta vanligt vid köp av produkter, kan bli en dyr kostnadsfälla. Mindre smålån för att betala exempelvis elektronik kan ofta medföra höga räntor som på sikt kan bli väldigt dyra. Många butikskedjor har idag även medlemskort med inkluderade rabatter och erbjudanden vilket är ett vanligt tillvägagångssätt för att locka kunder till att köpa på kredit.

Läs noggrant igenom villkoren vid köp på kredit

Det är viktigt att du noga läser igenom villkoren när du köper produkter på avbetalning eller kredit. Den räntefria perioden är vanligt förekommande, men det man ska vara beredd på är att kostnaderna kan bli oväntat dyra längre fram och det tillkommer ofta andra avi-avgifter eller uppläggningsavgifter i samband med att man tecknar lånet. Gratis är sällan så bra som det låter.

Samlingslån kan vara en lösning

Sitter du redan idag på flera smålån, avbetalningar och kreditlån för tidigare konsumtion kan det vara en idé att lösa dessa smålån och baka in dem i ett större lån. På Lendo.se kan du samla dina smålån och krediter i ett samlingslån, vilket kan sänka din månadskostnad. Exempelvis betalar du endast en fakturaavgift i slutet av månaden och du får en bättre överblick över dina totala utgifter.

För mer information, besök Lendo.se.

På Dagens Analys kan ni även läsa fler tips som rör bl.a. ekonomi.