Fyra av tio hushåll klarar en oförutsedd utgift på 100.000 kronor

Fyra av tio hushåll klarar en oförutsedd utgift på 100.000 kronor

De flesta svenska hushåll har en tillräckligt stor ekonomisk buffert för att de ska klara en oförutsedd utgift på mer än 50 000 kronor. 37 procent skulle klara en utgift på 100 000 kronor eller mer utan att behöva ta ett lån, visar en undersökning som låneförmedlaren Lendo gjort.

Låneförmedlaren Lendo har låtit undersökningsföretaget Novus fråga sammanlagt 1019 svenskar i åldrarna 25-79 år om deras privatekonomi. Frågorna gäller bland annat hur de planera sin ekonomi och hur stora marginaler de har.

Fråga: Hur stor oförutsedd utgift skulle din ekonomi klara av utan att du behöver ta ett lån?

Mindre än 5000 kr: 12%
5 000-24 999 kr:  19%
25 000-49 999 kr:  12%
50 000-74 999 kr:  9%
75 000-99 999 kr:  6%
100 000 kr eller mer:  37%
Vet ej:  4%

- Det kan verka förvånande att så många svenskar har en ekonomisk buffert på 100 000 kronor eller mer. Men den bilden bekräftas av att de flesta privatpersoner som söker privatlån hos Lendo använder pengarna till planerade inköp, såsom bilköp eller för att renovera hemma. Knappt en av tio behöver pengar för oförutsedda utgifter, säger Olof Herrlin, Affärsanalytiker på Lendo.

Det är framför allt männen som har en så stark ekonomi att de klarar en utgift på mer än 100 000 kronor utan att ta ett lån. 43 procent av männen mot 32 procent av kvinnorna har en så pass stark ekonomi.

Inte förvånande har de äldre en större ekonomisk buffert än yngre. 53 procent i åldersgruppen 65-79 år uppger att deras ekonomi klara en oförutsedd utgift på mer än 100 000 kronor.

Vidare visar Lendos undersökning också att många svenskar är duktiga på att planera sin ekonomi. Mer än hälften av de tillfrågade planerar sin ekonomi minst ett kvartal i förväg.

Fråga: Hur långt i förväg planerar du din privatekonomi?

Ingen planering: 15%
En vecka i förväg: 1%
En månad i förväg: 23%
Ett kvartal i förväg: 18%
Et år eller längre: 35%
Vet ej:  9%

De äldre åldersgrupperna planerar med längst framförhållning. 40 procent i åldersgruppen 50-64 år och 52% i gruppen 65-79 år planerar minst ett år i förväg.

Det finns en tydlig koppling mellan hushållens ekonomiska planering och buffertsparande. 59 procent av de som uppger att de planerar sin ekonomi minst ett år i förväg uppger att de klarar en utgift på 100 000 kronor eller mer utan att behöva ta ett lån.

Svaren är en del av en undersökning där Novus på uppdrag av Lendo hösten 2014 frågade 1019 svenskar i åldrarna 25 – 79 år om deras privatekonomi.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Catherine Lundahl, PR-ansvarig
E-post: catherine.lundahl@lendo.se

Lendo är en av Sveriges ledande låneförmedlare av privatlån och har funnits på den svenska marknaden sedan 2007. Genom vår unika lösning med endast en kreditupplysning kan konsumenten söka lån hos flera banker samtidigt och därefter själv välja vilket låneerbjudande som passar bäst. Lendos oberoende förmedlingstjänst är för konsumenten kostnadsfri och varje månad hjälper vi tusentals kunder att hitta rätt lånelösning.