Lendos 16 meter höga väggmålning på Grev Turegatan mitt i centrala Stockholm.

Lendo målar Stockholm grönt

Tillsammans med nystartade utomhusaktören Handmade Media skapar Lendo en handmålad utomhuskampanj på en 16 meter hög husvägg i centrala Stockholm.

Från och med idag och två veckor framåt kommer en av husväggarna på Grev Turegatan i centrala Stockholm att ta en lite annorlunda skepnad. Den kommer nämligen prydas av en handmålad utomhuskampanj av låneförmedlaren Lendo. Detta görs tillsammans med nystartade medieföretaget Handmade Media som återuppväckt den traditionella mediekanalen.

Väggmålningar med kommersiella budskap skapades redan på 1830-talet och var som mest populärt under 1920 till 1950-talet. Men sedan intåget av elektriska skyltar och vinyl-tryck har väggmålningar varit ett minne blott inom reklamvärlden – tills nu. Under 2000-talet har den traditionella tekniken fått ett återupplivande i storstäder som New York och London. Och sedan 2017 har alltså även Stockholm hoppat på den ”nygamla” trenden.

Lendo är ett av de första företagen som annonserar i den återuppväckta mediekanalen.

- Vi strävar alltid efter att vår kommunikation ska underhålla och överraska. Utomhus är en av våra viktigaste räckviddskanaler och vid det här laget har nog de flesta sett våra utomhusannonser. Men en väggmålning är, trots dess långa historia, något nytt och uppseendeväckande, säger Carl Brynielsson, Marknadschef på Lendo.

Målningen är inspirerad av Art Deco-posters från 60-talet. Tillsammans med reklambyrån Jung von Matt har Lendo anlitat en konstnär i Mexiko som fått illustrera annonsen.

- En väggmålning kräver sin annons och vi kan lova att du aldrig sett något liknande från oss tidigare. Vi hoppas såklart att målningen ska stå ut bland all traditionell utomhusreklam och få förbipasserande att stanna till och uppskatta väggkonsten, säger Merike Gardner Svärd, Brand Manager på Lendo.

Väggmålningen kommer synas på Grev Turegatan 26 från och med 13 till och med den 26 augusti.

Arbetsgrupp:

Marknadschef Lendo: Carl Brynielsson