Höstens mest uppmärksammade bok om Juholt-affären filmatiseras

Höstens mest uppmärksammade bok om Juholt-affären, Partiledaren som klev in i kylan av Daniel Suhonen, filmatiseras.

Nordisk Film har förvärvat film- och tv-rättigheterna till Partiledaren som klev in i kylan av Daniel Suhonen, utgiven av Leopard förlag.

Boken utkom hösten 2014 och toppade försäljningslistorna. Boken spelas just nu som pjäs på Uppsala stadsteater, med manus av Stina Oscarson, regi Dennis Sandin.

Nordisk Film planerar en utveckling under 2015, med release 2017. Producent för projektet är Malin Idevall.

Boken är en otroligt spännande skildring av svensk politisk samtid och ett maktdrama bakom kulisserna, som bland annat ställer frågor om vad människor är beredda att offra för makten – visioner, ideal och medmänniskor. Jag ser fram emot att tillsammans med Daniel Suhonen berätta historien i ett nytt format”, säger Malin Idevall, Nordisk Film.

– Redan i början av skrivandet tänkte jag att berättelsen har filmiska egenskaper och att nu få gå in i ett samtal med Nordisk Film känns fantastiskt roligt, säger Daniel Suhonen, författare till Partiledaren som klev in i kylan.

Vi är mycket glada att Nordisk Film köpt filmoptionen till Partiledaren som klev in i kylan. Att vi som förlag agerar agent till våra författare när det kommer till dramatisering/filmatisering är en utveckling som jag tror gynnar både våra författare och förlaget, säger Moa Elf-Karlén, vd/förlagschef på Leopard förlag.

Om boken: I mars 2011 valdes Håkan Juholt till partiledare för Socialdemokraterna. Han höll ett bejublat installationstal där han tydligt bröt med de senaste årens S-politik. Men den nye ordföranden hann knappt ner från talarstolen innan dreven och skandalerna slog emot honom med full kraft. Året blev partiets mest turbulenta sedan grundandet 1889. Efter bara tio månader tvingades Juholt avgå i januari 2012. Vad var det egentligen som hände? Vilken roll spelade medieläckor, ledande partimedlemmar och PR-konsulter? Det avslöjande reportaget Partiledaren som klev in i kylan är baserat på ett helt unikt källmaterial. Här ges en komplex bild av ett nytt politiskt landskap – präglat av lobbyism, läckor och illojalitet.

Daniel Suhonen är chef för den fackliga tankesmedjan Katalys och medarbetar i Sydsvenskan och Expressen. Tidigare var han verksam som Juholts talskrivare och chefredaktör för den socialdemokratiska tidskriften Tiden.

För mer information, kontakta Moa Elf Karlén, vd/förlagschef Leopard förlag, moa.elf.karlen@leopardforlag.se, 0704-68 22 47.

• leopard förlag
  • partiledaren som klev in kylan
  • daniel suhonen
  • nordisk film
  • filmatisering

Leopard förlag ger ut böcker med inriktning på reportage, debatt och historia, samt skönlitteratur. Vi viker inte för samtidens mest brännande frågor, och berättar historier som engagerar, inspirerar och underhåller. Bland våra författare finns namn som Henning Mankell, Maria Sveland, Mattias Gardell, Kajsa Ekis Ekman, Daniel Suhonen, Pierre Schori, Maryse Condé, Simon Singh och Barbara Ehrenreich.

Madeleine Persson

Presskontakt PR/Marknad Förfrågningar recensionsexemplar 0723-28 42 18