Leopard förlag ger ut Edward Snowdens självbiografi på svenska

Pressmeddelande   •   Aug 01, 2019 15:00 CEST

Svenska omslaget av I allmänhetens tjänst, Edward Snowden Leopard förlag 2019

”Vi på Leopard förlag är oerhört stolta över förtroendet att få ge ut denna unika bok här i Sverige. Det har varit en mycket speciell process där vi som förlag blev inbjudna att åka till London med väldigt kort varsel för att läsa det engelska manuskriptet.

Redan efter några sidors läsning blev det uppenbart hur angelägen denna text är, och hur spännande det är att få lära känna människan bakom avslöjandena." Moa Elf Karlén, VD/Förlagschef Leopard förlag

År 2013 chockade den 29-åriga Edward Snowden världen när han bröt med den amerikanska underrättelsetjänsten och avslöjade att USA:s regering i hemlighet tillskansade sig möjlighet att bedriva obegränsad insamling av telefonsamtal, textmeddelanden och e-post. Resultatet skulle vara en aldrig tidigare skådad massövervakning; ett system med insyn i allas vårt privatliv. Nu, sex år senare, berättar Snowden för första gången om hans roll i uppbyggnaden av detta system och varför han till slut bestämde sig för att röja det.

Snowden är född 1983 i North Carolina, USA. Han rekryterades 2006 av amerikanska CIA och arbetade senare som konsult åt USA:s signalunderrättelsetjänst National Security Agency. För sin insats har Snowden tilldelats bland annat the Right Livelihood Prize (som också brukar benämnas ”Det alternativa nobelpriset”).

I allmänhetens tjänst kommer att släppas i Sverige och internationellt den 17 september. Utländska rättigheter har hittills sålts till 20 länder, bl.a. England, Tyskland, Nederländerna, Frankrike, Spanien, Portugal, Brasilien, Norge, Danmark, Finland, Polen, Grekland, Ungern, Turkiet och Italien. Orginaltitel är Permanent Record och ges ut av Henry Holt som är ett imprint av Macmillan Publishing Group.

Svensk översättare: Stefan Lindgren

Kontakt Leopard förlag Moa Elf Karlén: 0704–68 22 47

Leopard förlag ger ut böcker med inriktning på reportage, debatt och historia, samt skönlitteratur.
Vi viker inte för samtidens mest brännande frågor, och berättar historier som engagerar, inspirerar och underhåller. Bland våra författare finns namn som Henning Mankell, Susan Faludi, Mattias Gardell, Kajsa Ekis Ekman, Stefan Sundström, Pierre Schori, Maryse Condé och Barbara Ehrenreich.

Kommentarer (0)

Kommentera