Pocketupplagan av biografin över Gudrun Schymans liv släpps 8 mars

Pressmeddelande   •   Mar 06, 2019 06:00 CET

Pocketupplagan av Det gäller livet 2019 Leopard förlag

Hennes liv är så bra, så dramatiskt att det skulle kunna bli en historisk film om vänstern. Så stod det i Aftonbladet samma dag som Gudrun Schyman valdes till partiledare för Vänsterpartiet i januari 1993. Sedan dess har Schyman synts överallt och orsakat otaliga rubriker, om allt från rejvfester till talibantal och pengabränning.

Det här är en biografi om hennes liv. Om hur det privata blir politiskt, som när hon gör film av sin första förlossning eller talar ut om sitt alkoholberoende. Om hur hon överger den utstakade vägen till sekreterarjobb och mot alla odds blir en av Sveriges mest framträdande och hyllade politiker. Det gäller livet följer Schyman från åren i folkrörelser och bokstavsvänstern, via Vänsterpartiet till Feministiskt initiativ. Boken skildrar hennes engagemang för rättvisa, fred och mänskliga rättigheter och hur feminism sattes på den politiska agendan i Sverige.

Johanna Palmström är journalist och författare. Tidigare har hon varit chefredaktör för tidskriften Bang och skrivit tre böcker om feminism och aktivism.

Släppdatum 8 mars

Leopard förlag ger ut böcker med inriktning på reportage, debatt och historia, samt skönlitteratur.
Vi viker inte för samtidens mest brännande frågor, och berättar historier som engagerar, inspirerar, underhåller. Bland våra författare finns namn som Henning Mankell, Stefan Sundström, Mattias Gardell, Kajsa Ekis Ekman, Daniel Suhonen, Pierre Schori, Maryse Condé, Susan Faludi och Barbara Ehrenreich.

Kommentarer (0)

Kommentera

Genom att skicka din kommentar accepterar du att dina personuppgifter behandlas i enlighet med Mynewsdesks <a href="http://www.mynewsdesk.com/se/about/terms-and-conditions/privacy_policy">Integritetspolicy</a>.