SVT: Leo Razzak nytände SVT:s mångfaldscoacher.

SVT: Leo Razzak vägrade bli "radiofierad"

Inspiratörer är viktiga i mångfaldsarbetet där goda idéer från konferenser och liknande, på grund av traditionellt tänkande och vanemässigs beteenden, kan ha svårt att slå igenom i verkligheten. På Mångfaldsdagen var det den snart SVT-aktuelle entreprenören mm Leo Razzak som fick svara för brandfacklorna.

Leo Razzak uppmärksammades inte minst för sitt Sommar-program i P1 i fjol. Han är norsborgskillen som räddades från ett liv med stor risk att hamna i kriminalitet och missbruk av Fryshuset och Anders Carlberg, vars liv och gärning är en stor förebild för Leo idag.

Frågade folk i förorterna istället

– Kring valet 2010 blev jag som inte var journalist eller något sådant anställd på Ekot Sveriges Radio. Men eftersom jag inte tyckte politiker gav några bra svar på mina frågor började jag intervjua vanligt folk i stället, i förorterna bland annat, folk som hade något vettigt att säga!

Leo Razzak var en frisk fläkt i Sveriges Radio, så frisk att hans inslag ofta blev föremål för chefsmöten eller ibland inte sändes alls.

– Så jag slutade! Men min chef Staffan Sillén tackade mig till sist i alla fall och bad mig lova att jag aldrig skulle bli ”radiofierad”.

Mediemedarbetare på SVT

Efter några år som entreprenör och föreläsare är Leo Razzak på nytt aktuell som mediemedarbetare, denna gång i SVT.

– Jag tycker det ska bli väldigt spännande men kan tyvärr ännu inte säga något mer om uppdraget, avslutar Leo Razzak.

Skrivet av: MATS CARLSSON LÉNART

• leo razzak