Du behöver älska dina repetitioner

News -

Du behöver älska dina repetitioner

Relationen du har till dina reps är värd den tid och engagemang ett hälsosamt förhållande kräver.

Du står i en BODYPUMP® sal och lyfter 2,5 kg i bicepscurl. Du tänker på killarna ute i gymmet som lyfter 20 kg i samma övning och frågar dig själv varför dina små 2,5 kg gör så ont i musklerna. Du känner att armarna arbetar. Du kan till och med se att armarna arbetar. Men hur kan så lite vikt göra så mycket nytta?

BODYPUMP® är från början uppbyggt på olika atleters erfarenhet snarare än på forskning. Turligt nog för oss alla visade sig detta vara precis samma sak. Om du någonsin undrar varför och om det gör så mycket nytta att lyfta små vikter så säger forskningen1 ja. Det har bevisats att utmattning av musklerna är det som skapar resultat – oavsett om du lyfter lätta eller tunga vikter.

I BODYPUMP® finns det flera olika sätt för dig att utmatta dina muskler på. Med ett extremt högt antal reps (upp emot 1000 per klass) och utnyttjandet av varierande kombinationer av en standard rep, kan du trötta ut musklerna snabbare och mer effektivt än någonsin.

Varierandet av en repetition inkluderar:

1) Varierat tempo:

Att förändra hastigheten i en repetition tvingar dina muskler att skapa olika typer av muskelfibrer. Superlångsamt tempo utvecklar de djupare fibrerna, kända som typ 1 fibrer, medan snabba sammandragningar utvecklar de såkallade typ 2 fibrerna

2) Rörelsens längd:

Att utföra en halv repetition (kända som bottenhalvor eller topphalvor) skapar en tätande effekt på musklerna och svälter musklerna på syre när de aldrig får den lättnad som sker i toppen av rörelsen. Det gör det möjligt för dig att nå en hög nivå av utmattning snabbare även om du använder en lätt vikt.

3) Specifika muskelgrupper:

Att peka ut och jobba med specifika muskler tillåter oss att selektivt utmatta en muskelgrupp i taget och sen gå vidare till en annan. Detta skapar en allmänt utmattande effekt där varje muskelgrupp bidrar till det allmänna utmattningstillståndet i kroppen. Det ökar metabolismen och ökar förbränningen av kalorier även efter att träningen är färdig.

Det är därför du måste älska dina repetitioner. Om du har många av dem – i olika former och storlekar – kommer du få resultat. Det är The Rep Effect

1) Schoendelf, B (2015, May 9). Does Light Load Training Build Muscle [blog post].http://www.lookgreatnaked.com/blog/does-light-load-training-build-muscle-in-experienced-lifters/

Lena Holmberg

Press contact CEO Les Mills Nordic 08-55609682

For a fitter planet

Les Mills is the global leader in group fitness and creator of 20 programs available in leading fitness facilities around the world. Les Mills programs include the world’s first group exercise resistance training workout BODYPUMP™, BODYCOMBAT™ (martial arts), RPM™ (indoor cycling), BODYBALANCE™ (yoga), LES MILLS GRIT™ (30-minute high-intensity interval training) and the revolutionary immersive cycle experience, THE TRIP™. Each workout is refreshed and updated with new choreography and music every three months.

The company was founded by Les Mills – a four-time Olympian and head coach of New Zealand’s track and field team – who opened his first gym in 1968 with the aim of taking elite sports training to the masses.
Today, Les Mills workouts are delivered by 140,000 certified instructors in 21,000 clubs across 100 countries and are available as live, livestream, virtual and immersive classes, as well as via the LES MILLS+ streaming platform.

LES MILLS NORDIC
Biblioteksgatan 29