Belgisk succé för gasfjädrar från Lesjöfors

Lesjöfors representant i Belgien och Luxemburg, NV Inexal, har tagit hem en stor affär med en liten gasfjäder.

För mindre än ett år sedan gjorde Inexals säljchef Erik De Preter ett besök hos en av företagets kunder för att ge teknisk rådgivning för en banddetalj. I förbigående lade Erik märke till några prover av en liten gasfjäder för ett stort och helt nytt projekt, där låg kraft och mjuk dämpning var väsentligt för applikationen, dessutom i ett begränsat utrymme.

Erik kontaktade omedelbart Lesjöfors designavdelning för gasfjädrar i Stockholm, som konstaterade att en ny produktstorlek med diametern 12 mm redan var på idéstadiet. Efter att ha offererat, lyckades Erik övertala kunden att delta i en utvärdering av Lesjöfors gasfjäder som alternativ till konkurrentens.

Detaljdesign och prototyper av gasfjädern
Nu inleddes en intensiv period med finjustering av inre design, samt prototyptillverkning. Utvecklingsprocessen i Stockholm skedde i nära samarbete med både kunden och Lesjöfors flexibla fabriksteam.  I augusti 2011 kom så det tekniska godkännandet från kunden, och en första order omfattande 60 000 gasfjädrar var i hamn.

Imponerad av flexibiliteten
- Både kunden och jag blev imponerade av hur snabbt den nya produkttypen kom till och förmågan att anpassa designen till applikationens krav. Det var även förvånande att se hur snabbt Lesjöfors byggde upp en helt ny produktionslinje för serietillverkning, säger Erik De Preter, samtidigt som han ser årsbehovet av produkten skjuta i höjden till 100 000 enheter och fler.

Lesjöfors planerar nu att även sjösätta ett standardsortiment av den nya storleken, 12-4. Sortimentet blir ett utmärkt alternativ för applikationer där låga krafter i begränsade utrymmen krävs, och ett välkommet komplement till det redan breda standardutbudet av gasfjädrar och tillbehör.

• springs
  • gasfjädrar