Lesjöfors AB, dotterbolag till Beijer Alma AB, förvärvar den tyska fjäderproducenten S & P Federnwerk KG

Lesjöfors har träffat avtal om att förvärva den tyska fjädertillverkaren S & P Federnwerk. Tillträdet sker per den 1/1 2013. S & P som tillverkar fjädrar för främst jordbruksindustrin och till viss del även till fordonsindustrin är beläget i Herdorf, Tyskland.

Lesjöfors är en av Europas största fjäderproducenter och har marknadens bredaste produktutbud. Under 2012 omsattes 1,4 miljarder kronor och bolaget har 1 200 anställda. Lesjöfors har verksamhet i Sverige, Norge, Finland, Danmark, England, Tyskland, Slovakien, Lettland, Ryssland, Kina och Korea.

S&P Federnwerk omsatte 2012 16,1 miljoner Euro och har 70 anställda. Bolagets kunder finns inom jordbruks-, fordons- och verkstadsindustrin. 60 procent av försäljningen sker inom Tyskland. Särskilt intressant för Lesjöfors blir S & P:s starka inriktning mot jordbrukssektorn vilket produktmässigt kompletterar Lesjöfors övriga verksamhet.

Kjell-Arne Lindbäck, koncernchef i Lesjöfors kommenterar förvärvet: ” Det här förvärvet stärker Lesjöfors position ytterligare i Tyskland och Centraleuropa. Förvärvet tillför globala nischprodukter som väl kompletterar Lesjöfors övriga verksamhet. Inom aktuellt segment har S & P en betydande andel av världsmarknaden”.

Säljarna, Christian Piesch och Hagen Wagener har ägt och drivit företaget S & P Federnwerk sedan 1999 och har under den tiden ökat försäljningen 10 gånger. Christian Piesch kommenterar försäljningen: ”Det nätverk av kompetens inom fjäderområdet samt tillgång till kompletterande produkter som vi kommer att få del av inom Lesjöforsgruppen kommer ytterligare att stärka S & P:s erbjudande till sina kunder. Försäljningen av bolaget till Lesjöforsgruppen som har fjädrar och banddetaljer som sin kärnkompetens ser vi som en mycket bra långsiktig placering av bolaget.”

• gasfjädrar

Lesjöfors has both manufacturing and sales offices in several European countries and China.

Kjell-Arne Lindbäck

Verkställande direktör VD +46 70 574 99 94