Lesjöfors i topp bland snabbväxande företag i Kina

Lesjöfors verksamhet i Kina röner stora framgångar. Under 2011 var Lesjöfors det näst mest snabbväxande företaget i Xingqiaodistriktet. Företaget har därför fått en utmärkelse av den lokala myndigheten.

Totalt finns cirka 5 000 företag I Xingqiao som är en del av det nya Changzhoudistriktet. Varje år delar den lokala myndigheten ut priser till de företag som växer mest i regionen. Årets prisceremoni hölls i början av februari och de flesta företagsledare i området var närvarande.

Snabb ökning av efterfrågan
Under 2011 fördubblade Lesjöfors försäljningsvolymen jämfört med året innan och blev därmed det näst snabbast växande företaget i regionen. Ökningen beror främst på en efterfrågeökning från den kinesiska marknaden.

Prispengar till personalaktiviteter
Utmärkelsen som Lesjöfors erhöll bestod av ett diplom, ett omnämnande i en bok som ges ut till alla företag i området samt en pengasumma på RMB 10 000 (cirka 10 000 svenska kronor).
- Vi är väldigt nöjda med vår utveckling i Kina och utmärkelsen är ett kvitto på vår framgångsrika affärsmodell. Pengarna är ett välkommet bidrag till vår aktivitetsfond som är öronmärkt för personalaktiviteter som resor, sammankomster eller idrottsevenemang, säger Mikael Andersson affärsområdeschef för Lesjöfors i Kina.

Besökare och medarbetare har möjlighet att beskåda diplomet i företagets lobby där det finns bredvid kvalitetscertifikaten ISO 9001 and ISO 14001.

Stadigt växande affärsvolymer
Under 2012 förväntas ytterligare tillväxt för Lesjöfors i Kina tack vare en ökning av affärer i befintliga affärsområden samt inkommande affärer från Lesjöfors europeiska systerföretag. Detta är en medveten strategi för att förstärka kundrelationerna både i Europa och på den stadigt växande kinesiska marknaden.
- Vi välkomnar nya såväl som befintliga kunder att ta del av vår framtida expansion som en pålitlig, innovativ och professionell leverantör av fjädrar och banddetaljer i Europa och Kina, säger Mikael Andersson.