Ljus i mörkret – solen tar över

I samarbete med Leventa erbjuder företaget Husstainability hållbara affärslösningar och konferenser inom hållbar affärsutveckling för verksamheter som vill ligga i absolut framkant inom sin bransch. Temat för denna inspirationsblogg är solenergi! Leventa AB genomför gärna konferenser i solrika Portugal med 301 soldagar per år på Algarve.

Bloggen publicerades ursprungligen 20 december 2016 på www.husstainability.se/blogg

I dessa mörka tider finns det lyckligtvis ett antal saker som lyser upp inför 2017. Innovationer utvecklas oförtrutet, företag och tillväxtländer vägrar acceptera motgångar och enskilda initiativ gör stor skillnad. Solcellerna är på väg att ta över världen och kan komma att bli den räddning för klimatet många har väntat på under lång tid.

VÄRLDENS STÖRSTA SOLCELLSPARK
Under många år har företag i Kalifornien legat främst när det gäller att bygga de största solcellsanläggningarna. Nu har världens största solcellspark invigts – i Indien! Över ett område som täcker 10 kvadratkilometer har man installerat solceller med en kapacitet på 648 megawatt, vilket kan försörja 150 000 bostäder. Målet för Indien är att expandera kraftigt och inom fem år försörja 60 miljoner hushåll med solel. Med denna utveckling kommer Indien att bli världens tredje största solcellsnation, efter Kina och USA.
Läs mer på Al Jazeera

SVENSKT FÖRETAG LEDER UTVECKLINGEN
Mitt i Stockholm ligger nu världens största fabrik för tillverkning av böjliga solceller som består av ljuskänslig färg som omvandlar ljus till elenergi. Innovationen är att solcellerna kan målas på metaller, glas och till och med plast. Genom att tekniken kräver väldigt lite ljus och fungerar som artificiell fotosyntes kan solcellerna användas både utom- och inomhus och göra till exempel en iPad helt oberoende av laddning från elnätet. Solcellerna kan med fördel appliceras på elbilens tak och utsida, vilket förlänger räckvidden väsentligt.
Läs mer på Exeger

Vår vackra planet är värd att värna i många år framöver. Källa: Pexels.com

SOL NU BILLIGARE ÄN VIND
Tidigare i år blev det känt att det nu installeras mer förnybar energi i världen än olja, kol och naturgas tillsammans. För fem år sedan var det fortfarande relativt dyrt att producera el med solceller. Men förra veckan kom en rapport om att kostnaden för solcellsinstallationer har minskat med 2/3 och är nu billigare än vindkraft. Denna rekordlåga kostnad gör att solkraft kan börja konkurrera med gammal fossil kraft på allvar, speciellt om man bortser från statliga subventioner. Med solkraft är det nu bara hälften så dyrt att producera el jämfört med kolkraft. Det är främst i 58 tillväxtländer där utvecklingen sker snabbast, inklusive Indien, Brasilien, Chile och Kina.
Läs mer på Bloomberg Technology

Ett synnerligen framgångsrikt 2017 önskas – och låt solen skina på era tak, bilar, fönster m.m.

Erik Huss, vd, Husstainability

Husstainability erbjuder utbildningar, workshops, insikter och inspiration om hur företag eller organisationer kan ställa om till en mer ansvarsfull verksamhet där det blir lönsamt att arbeta med naturen – inte emot. Vinsten blir ett starkare varumärke, högre förtroende på marknaden och mer motiverade medarbetare.
Läs mer på www.husstainability.se