Projektuppdateringar / Project updates

Under våren har Lexi skrivit på kontrakt för totalt sju kundengagemangsprojekt för att konsolidera och implementera kostnadsbesparingar.

Vår MiniMaster projekt är en "proof of concept" där vi har en 3-timmars workshop och fokuserar på 3-5 produkter samt bedömer kvaliteten på bommarna, möjligheten till konsolideringar av material och potentiella kostnadsbesparingar. Vi går igenom vår process för att sänka kostnader och implementerar också reducerade komponentpriser som motsvarar kostnaden för denna projekt.

Vår Master Cost Down projekt är mer omfattande och inkluderar ofta alla produkter som är outsourcade till en kontraktstillverkare. Bommarna är skrubbade av vår BOM team i Malaysia, där de granskar och laddar in alla data till vår molnbaserade mjukvara, MasterBOM. Vi har 1-2 dagars workshop med klienten och kontraktstillverkaren. Vi går igenom komponenter med avsevärd spend och arbetar fram en strategi för kostnadssänkningar. De följande 8-20 månaderna gör vi en uppföljningsprogress för konsolideringar och prisförhandlingar.

Lexi har genomfört Cost Down-projekt till mer än 1000 produkter och resultaten har varit 5-14% årliga kostnadssänkningar (utan att byta komponenter). Vi erbjuder även möjlighet till ytterligare besparingar enom att konkurrensutsätta ritningsbunden material och arbeta aktivt med crossings. Detta kräver dock ett större engagemang av klientens ingenjörsavdelningar. Kontakta oss för att få veta mer.

In English:

This spring Lexi has signed contracts for seven customer engagement projects to consolidate and implement cost-savings.

Our MiniMaster project is a proof of concept in which we have a 3-hour workshop and focus on 3-5 products and judge the quality of the BOM:s, the possibility of consolidations of material and potential cost-savings. We run through our process for cutting costs and also implement reduced component prices that corresponds to the cost for this project.

Our Master Cost Down project is more extensive and often includes all products that are outsourced to a contract manufacturer. The BOM:s are scrubbed by our team in Malaysia, where they review and upload all data to our cloudware MasterBOM. We have a 1-2 days workshop with the client and the contract manufacturer. We run through components with extensive spend and suggest a cost reduction strategy. The following 8-20 months, we make a follow-upp progress for consolidations and price negotiations.

Lexi has carried out Cost Down projects for more than 1000 products with results ranging between 5-14% cost-savings on a yearly basis (without changing components). We offer an opportunity to more cost-savings by exposing drawing-based material to competition and working actively with crossings. This, however, requires engagement from our client's engineering units. Contact us to learn more.

• updates
  • project news