Lexmarks återvinningsarbete når viktig milstolpe

Varje dag, samlas tiotusentals tomma tonerkassetter in i Lexmarks fabrik i Juarez, Mexico, som en del av Lexmarks Cartridge Collection Program(LCCP). 100 procent av patronerna återanvänds eller återvinns. LCCP-fabriken vart nyligen R2-certifierad, en betydande industriackreditering. R2-certifieringen(eller Ansvarsfull återvinning) infördes 2008 som ett verktyg för att främja användningen av miljövänliga metoder i hela elektronikåtervinningsindustrin. R2-certifieringen ger kunder information om att ett företag:

·  Bryr sig om miljön
·  Tar sitt miljöansvar på allvar
·  Har ett så kallat spårnings- och redovisningssystem för allt återvunnet LCCP material
·  Uppfyller de högsta industristandarderna och bästa praxis
·  Är branschledande inom verksamhetslösningar, säkerhet och miljöprestanda

Sedan 1996, har Lexmarks kunder genom LCCP hjälpt till att återvända miljontals laserpatroner. Förutom den betydelsefulla R2-certifieringen har LCCP-fabriken sen tidigare andra miljöcertifieringar som ISO 14001, OHSAS 18001 och ISO 9001. LCCP anläggningen i Juarez är också en LEED Gold-certifierad byggnad.

Läs mer om Lexmarks återvinningsprogram LCCP här och hållbarhetsarbete här.

• Teknologi, allmänt

• csr

Hans Arvid Rønning

Presskontakt Nordic Distribution & Sales Initiative manager Marknads- och pressansvarig +47 21062000