Nya Lexus ES är en av de säkraste bilarna någonsin enligt Euro NCAP

• Belönas med fem stjärnor av Euro NCAP enligt det nya, tuffare, testförfarandet
  • Högst genomsnittsbetyg i klassen av premium-sedaner
  • Nya ES baseras på den kompetenta GA-K-plattformen och är självklart standardutrustad med aktiva säkerhetssystemen inom Lexus Safety System +
  • System utvecklade för att stötta och hjälpa om föraren tappar kontrollen

Helt nya och sjunde generationens Lexus ES belönas med maximal fem stjärnor av Euro NCAP efter organisationens krocktester. Modellen uppnår ett imponerande genomsnittspoäng om hela 86,25 vilket inte bara gör den till en av de säkraste bilarna någonsin enligt Euro NCAP, det gör dessutom nya ES till den säkraste bilen i klassen av premium-sedaner testad under de nya tuffare testförfaranden. Det innehåller bland annat tester av autobroms-systemet vid upptäckande av cyklister.

Nya Lexus ES är standardutrustad med senaste versionen av Lexus Safety System + som inkluderar en rad avancerade säkerhets- och förarassistanssystem, har tio krockkuddar och dessutom byggd och baserad på företagets nya extremt vridstyva och kompetenta GA-K-plattform.

Senaste generationen av Lexus Safety System + har bland annat nyutvecklade system som känner igen och upptäcker faror och potentiella hinder under ännu fler förhållanden än tidigare. Lexus ES kan därmed i bästa fall undvika en olycka helt och i andra fall minimera skadorna. Systemen i nya ES kan bland annat upptäcka och automatiskt nödbromsa för en cyklist i dagsljus och fotgängare även nattetid. Systemet Lexus Co-Drive som kombinerar den adaptiva farthållaren och filvarningssystemet Lane Tracing Assist levererar självkörande teknik enligt nivå två i SAE-skalan – vilket ger högre skydd med föraren i kontroll.

Nya ES finns tillgänglig för beställning redan nu och introduceras i Sverige i början av 2019.

Lexus är Toyotas lyxbilsdivision, som startade serieproduktionen 1989. I Sverige har 99% av sålda Lexus hybridteknik. Lexus & Toyota sålde 10,47 miljoner bilar 2016 och säljs i mer än 170 länder. Totalt sedan starten 1936 har Toyota och Lexus sålt över 230 miljoner bilar. Samtliga 65 fabriker runt om i världen, liksom Toyota Sweden, är miljö­certifierade enligt ISO 14001. Sedan Toyota Prius kom som första masstillverkade hybrid 1997 har Toyota tillverkat över 11 miljoner hybrider. Lexus och Toyota har 39 hybridmodeller i produktion.

Följ Lexus