Fyra priser till LG i årets EISA Awards

Fyra priser till LG i årets EISA Awards

Stockholm, 15 augusti, 2018 — LG Electronics (LG) tog hem fyra priser i årets upplaga av prestigefyllda EISA Awards (European Imaging and Sound Association) för sina innovationer inom AI och design. Utmärkelser gavs till LG:s OLED-TV, LG SUPER UHD TV, LG SOUNDBAR och AI-SPEAKER i kategorier som bedömer bildkvalitet, prestanda på artificiell intelligens och ljudkvalitet.

OLED-modellen OLED65E8 – prisad för sin överlägsna bildkvalitet

För sjunde året i rad fick LG en utmärkelse för sin OLED-teknik. I år tog OLED65E8 hem utmärkelsen EISA PREMIUM OLED-TV 2018–2019. TV:n lyfts fram för sin bildkvalitet som drivs av α (Alpha) 9-processorn, som återger helt verklighetstrogna bilder med oerhört rika färger, skärpa och djup samt för dess klassledande AI-funktionalitet. EISA-juryn lovordade också Dolby Atmos™-prestandan och dess främre högtalare, som ger den mest uppslukande audiovisuella upplevelsen.

LCD-modellen SUPER UHD 65SK9500 för sin ultimata LCD-TV-bild

LG SUPER UHD 65SK9500 fick utmärkelsen EISA ARTIFICIAL INTELLIGENCE TV 2018–2019 för att den genom en kombination av teknologier som inkluderar Nano Cell, Full-Array Local Dimming (FALD) och α (Alpha) 7-processor producera den ultimata LCD-TV-bilden. Med LG:s teknik AI ThinQ kan användare styra sin TV, ansluta enkelt till externa enheter, byta bildläge och söka efter innehåll. Med den inbyggda Google-assistenten erbjuder LG:s AI-TV-apparater en strömlinjeformad upplevelse som gör att de kan hantera olika uppgifter, hitta svar eller styra smart hemutrustning och fungerar därför som det smarta hemmets mittpunkt. LG:s SUPER UHD TV erbjuder tätare bakgrundsbelysningszoner i hela skärmen och förbättrar signifikant svarta nivåer och bilddimensioner genom oberoende kontroll av LED-ljuszoner. Detta ger bättre skuggdetaljer och minskar ljusblödningen för ökad lokal kontrast och Nano Cell Display möjliggör perfekt noggrannhet och jämnhet i färgåtergivning vid vida vinklar utan att kompromissa med bildkvaliteten.

AI-högtalarna LG AI ThinQ för sin överlägsna ljudupplevelse

EISA har också gett LG:s premium AI-högtalare, LG XBOOM AI ThinQ (modell WK7), utmärkelsen EISA ARTIFICIAL INTELLIGENCE LOUDSPEAKER 2018–2019. Det tekniska samarbetet med Meridian, den brittiska pionjären inom högupplöst ljud, möjliggör högkvalitativt ljud, en precis vokaldefinition och exakt bas. LG AI ThinQs högupplösta ljud är kompatibel med högkvalitativa, förlustfria filformat, vilket gör det möjligt att perfekt återskapa det ljud som ursprungligen spelades in i studion. Med Google Assistant integrerad direkt i enheten, svarar LG XBOOM AI ThinQ på användarens kommandon utan att behöva fjärrkontroll eller smartphone. Som nav kan högtalaren styra Google Assistent-aktiverade smart home-enheter samt LG hushållsapparater kompatibla med LG ThinQ.

Den kraftfulla soundbaren LG SKY10Y för sin höga prestanda

Vinnaren av EISA SOUNDBAR 2018–2019-priset är modellen LG SK10Y, en imponerande soundbar med en 550W kraftfull output och 5.1.2 kanalsupport genom att utnyttja Dolby Atmos®-effekten för att producera ett uppslukande ljud från alla håll, även från taket. Med Meridian-tekniken har LG SK10Y en makalös förmåga att omsluta lyssnaren i ett rikt, kompromisslöst ljud som ger extra tydlighet i tal och musik.

LG SK10Y är kompatibel med högkvalitativa, förlustfria ljudfiler för att perfekt återskapa det ljud som spelats in i studio och erbjuder även en funktion som ökar kvaliteten på normala ljudfiler till 24bit/192kHz för att förbättra subtila detaljer och nyanser av varje spår. Dessutom är soundbaren kompatibel med andra smarta enheter som stöder Chromecast eller Google Assistent och kan enkelt streama låtar eller podcasts med orden "OK Google".

"LG är mycket stolta över att få erkännande för vårt engagemang för innovation inom AI-teknik av sådana erkända branschexperter", säger Brian Kwon, VD för LG Home Entertainment Company. "LG fortsätter att vara en viktig global aktör inom AI, som erbjuder kunderna en ny nivå av intelligens hemma, som är i linje med vårt uppdrag att underlätta livet för dem genom implementeringen av framåtriktad teknik."

Besökare i LG:s monter i Hall 18 i Messe Berlin från 31 augusti - 5 september får möjlighet att uppleva LG:s sortiment av ThinQ-produkter.

Högupplösta bilder och mer information

För högupplösta bilder, se: http://lgefrontend.qbank.se/

För mer information om utmärkelserna, se www.eisa.eu

För mer information om respektive produkt, se www.lg.com/se

Om LG Electronics, Inc.

LG Electronics, Inc. (KSE: 066570.KS) är en globalt ledande teknologisk innovatör inom hemelektronik, mobilkommunikation och hushållsapparater, med 77 000 anställda som arbetar på 125 platser runt om i världen. LG består av fem affärsenheter - HomeAppliance & Air Solutions, Home Entertainment, Mobile Communications, Vehicle Components and B2B - och är en av världens ledande tillverkare av TV, mobiler, luftkonditioneringsapparater, tvättmaskiner och kylskåp. LG hade 2017 en total global försäljning på 55,4 miljarder dollar (61,4 biljoner KRW). För mer information och nyheter om LG Electronics, besök www.LGnewsroom.com.

Presskontakt Nordic PR & Digital Manager +46 (0)76-323 26 17 LinkedIn

LG Electronics innovativa tekniker, unika produkter och avancerad design är investeringar för framtiden.

LG Electronics är en av världens största leverantörer och en innovatör inom hemelektronik, vitvaror, mobil kommunikation och luftvärmepumpar. LG Electronics företagsfilosofi baseras på ett genuint människointresse och vår slogan Life’s Good innebär att vi genom våra produkter vill göra livet bättre, enklare och roligare för användaren.

Innovation, stilren design, smart teknik och pålitlighet är de fyra kärnvärden som sammanfattar varumärket LG Electronics. Se http://www.lg.com/se/foretagsinformation för mer information om LG Electronics och förstå vårt varumärke och vår designfilosofi, läsa om LG:s historia och tekniska innovationer och lära dig om LG:s engagemang för miljö och samhällsansvar.