LG design – nyckeln som låser upp tekniken

LG har genom åren fått en rad utmärkelser för formgivningen av sina produkter. Som första koreanska, och andra asiatiska företag, har man också vunnit Red Dot Award.

– Ur försäljningssynpunkt så blir ett designpris en rekommendation till våra kunder; det är ett slags kvalitetssignum och ett kvitto på ett väl utfört arbete.
Matt Ryan, Design Manager med ansvar för DDM – Digital Display & Media designcenter i Milano avslöjar här vad som inspirerar skaparkraften.

Red Dot Award är mycket prestigefyllt och delas ut en gång per år i olika kategorier. LG Electronics prisbelönades sommaren 2006 för 15 produkter inom hemelektronik, 4 produkter inom vitvaror samt 1 mobiltelefoni-produkt. För LGs 300 personer starka designteam blev detta ett internationellt erkännande och en markering att företaget färdas i rätt riktning.

– Vad som utmärker LGs Red Dot Award-vinnande produkter uttryckt i designtermer, alltså mer än bara färg och form, är attityden bakom dem. ”The LG design way” är en strävan att nå fulländning inom fyra olika aspekter av en produkts formgivning, avslöjar Matt Ryan, och listar:
1. ”Användarvänlighet”: hur lätt är produkten att använda
2. ”Helhet”: formens harmoni och omsorg kring detaljer
3. ”Uttryck”: designens estetiska koncept
4. “Reflektera lifestyle”: att produkten passar livsstilen hos konsumenterna

– Den relativa mixen av dessa fyra faktorer varierar från produkt till produkt, men är den grundläggande inställningen som genomsyrar allt vårt arbete, tillägger Matt.

Designpris ett kvitto på väl utfört arbete
Matt påpekar också att det finns en viss överbetoning av ljud- och videoprodukter bland Red Dot Award-vinnarna. För hans egen avdelnings skull har det medfört att de gjort väldigt bra ifrån sig i sammanhanget, men han menar att närbesläktade områden som den belönade ”Tiffany” tvättmaskinen och Chocolate mobiltelefonen visar bredden på LG:s kompetens. Framförallt inom mobiltelefondesign kommer företaget inom en snar framtid att få ytterligare uppmärksamhet, antyder han hemlighetsfullt.

Högupplösta bilder på vår webbplats http://nordic.lge.com Klicka på bildarkiv och sök på modellnamn.

Om ni önskar mer information vänligen kontakta:
Teija-Marie Pierre
Senior Marketing Manager
Box 83, 164 94 Kista
E-post: tmpierre@lge.com Daniel Lamborn
Trade Marketing Manager IT-products
Box 83, 164 94 Kista
Mobil: 0735-125 383
E-post: dlamborn@lge.com

LG Electronics KSE: 06657.KS, bildat 1958, är en av världens största leverantörer av IT, telecom, hemelektronik och vitvaror med omkring 82 000 anställda i 120 bolag inklusive 80 dotterbolag världen över. Koncernens konsoliderade försäljning uppgick under 2006 till 38.6 miljarder USD. LG Electronics är världens största tillverkare av CDMA telefoner, air-conditions, optical storage produkter, DVD-spelare och hemmabiosystem. Sedan oktober 1999 återfinns LG Electronics även i Norden. Ambitionen är att sätta ny teknik och design i händerna på vanliga människor till vettiga priser. http://nordic.lge.com

Presskontakt Nordic PR & Digital Manager +46 (0)76-323 26 17 LinkedIn

Presskontakt

LG Electronics innovativa tekniker, unika produkter och avancerad design är investeringar för framtiden.

LG Electronics är en av världens största leverantörer och en innovatör inom hemelektronik, vitvaror, mobil kommunikation och luftvärmepumpar. LG Electronics företagsfilosofi baseras på ett genuint människointresse och vår slogan Life’s Good innebär att vi genom våra produkter vill göra livet bättre, enklare och roligare för användaren.

Innovation, stilren design, smart teknik och pålitlighet är de fyra kärnvärden som sammanfattar varumärket LG Electronics. Se http://www.lg.com/se/foretagsinformation för mer information om LG Electronics och förstå vårt varumärke och vår designfilosofi, läsa om LG:s historia och tekniska innovationer och lära dig om LG:s engagemang för miljö och samhällsansvar.