LG V30

LG Electronics nystartar Mobile Communications i Norden

LG Electronics tillkännager nu sitt strategiska beslut att öka fokus och utveckling av affärsområdet Mobile Communication (MC) på de nordiska marknaderna. Syftet är att stärka LG:s marknadsposition och leverera innovativ premiumteknik till de nordiska konsumenterna. Kopplat till detta tillkännagivande utökar LG Electronics även det lokala teamet med bland annat nya nyckelpositioner på företagets nordiska kontor i Stockholm.

Efter en snabb tillväxt för LG:s affärsområden Home Entertainment (TV och AV) samt Home Appliances har företaget fattat beslut att investera i företagets infrastruktur för att ge ökat stöd till det mobila sortimentet. LG Electronics meddelar därför att företaget gör en nystart av affärsområdet Mobile Communication i Norden.

De viktigaste förändringarna:

Andrew Mackay, som är baserad i Stockholm, har utsetts till Corporate Vice President till följd av hans starka ledarskap för LG Electronics Norden, där han varit vd sedan juli 2016. Andrew kom till LG Electronics UK under 2008, där han började som försäljningschef för affärsområdet Home Appliances innan han befordrades till nyckelpositioner som affärschef och därefter COO innan han blev vd för LG Electronics Norden.

Andrew kommer som VP och vd att vara ansvarig för samtliga nordiska affärsområden inom LG Electronics.

Andrew Mackay

Ken Son
, som redan är baserad i Norden, har utsetts till Product Director för Mobile Communication efter att under fyra år har lett expansionen av affärsområdet HE i Norden. Ken har bidragit till LG:s prestation att vara det snabbast växande varumärket inom Home Entertainment i Norden och den tydliga ledaren inom premiumsegmentet för TV. LG utökar sitt Mobile Communications-team med rekryteringar inom försäljning, marknadsföring, produkthantering samt leverantörskedjan för att stärka detta tillväxtinitiativ.

Ken Son

LG:s hyllade smarta mobiler finns redan tillgängliga i Europa och har en global position som avancerade smarta mobiler med unika och innovativa funktioner. Företaget lanserade nyligen V30, en ny standard för evolutionen inom premiumsegmentet av smartphones. LG V30 finns nu tillgänglig att förbeställa och kommer att börja levereras i mellandagarna. Priset kommer att vara 8 990 SEK.

LG Electronics, Inc. (KSE: 066570.KS) är en av världens största leverantörer och en innovatör inom hemelektronik, vitvaror och mobil kommunikation med 75 000 anställda fördelat på 118 kontor runtom i världen. LG uppnådde en global omsättning av 47,9 miljarder USD under 2016. LG består av fyra affärsområden – Home Entertainment, Mobile Communications, Home Appliance & Air Solution och Vehicle Components – och är en av världens största tillverkare av platt-tv, mobiltelefoner, luftvärmepumpar, tvättmaskiner och kylskåp. Sedan oktober 1999 återfinns LG Electronics även i Norden. För mer information be-sök http://www.lg.com/.

Presskontakt Nordic PR & Digital Manager +46 (0)76-323 26 17 LinkedIn

Presskontakt

LG Electronics innovativa tekniker, unika produkter och avancerad design är investeringar för framtiden.

LG Electronics är en av världens största leverantörer och en innovatör inom hemelektronik, vitvaror, mobil kommunikation och luftvärmepumpar. LG Electronics företagsfilosofi baseras på ett genuint människointresse och vår slogan Life’s Good innebär att vi genom våra produkter vill göra livet bättre, enklare och roligare för användaren.

Innovation, stilren design, smart teknik och pålitlighet är de fyra kärnvärden som sammanfattar varumärket LG Electronics. Se http://www.lg.com/se/foretagsinformation för mer information om LG Electronics och förstå vårt varumärke och vår designfilosofi, läsa om LG:s historia och tekniska innovationer och lära dig om LG:s engagemang för miljö och samhällsansvar.