LG introducerar TV med Active HDR, Nano Cell-teknik och Super UHD

LG introducerar TV med Active HDR, Nano Cell-teknik och Super UHD

STOCKHOLM, 02 januari, 2017 ― Premiumsegmentet inom LG:s utbud av LCD-baserade tv-apparater får ett rejält lyft i och med 2017 års nya Super UHD-modeller. Den stora nyheten är Nano Cell-tekniken som fungerar som ett mikroskopiskt partikelfilter som ger renare och klarare färgåtergivning. Vidare har premiummodellerna även Active HDR med stöd för samtliga HDR-standarder och uppgraderad hårdvara för den medföljande version 3.5 av LG:s Smart TV-system, webOS. Sist men inte minst så har samtliga modeller ljudsystem signerat harman/kardon vilket borgar för en fantastisk ljudupplevelse.

Vad gör Nano Cell-tekniken?

En LCD-panel med LG:s Nano Cell-teknik ger stora fördelar för både färgåtergivning och betraktningsvinkel. Ett extra filter i bildpanelen innehåller en stor mängd partiklar med en diameter på en nanometer vilka absorberar överflödigt ljus. Detta gör det möjligt att filtrera färgerna så att det som återges på teven är mer likt verkligheten än vad som är möjligt utan Nano Cell-teknik. I normala fall blir färgerna bleka när man tittar på teven från sidan men med de nya LCD-modellerna från LG blir färgåtergivningen precis som innehållsskaparna avsett.

Toppmodell i LCD-utbudet

LG SJ950V är flaggskeppsmodellen bland nyheterna för 2017. Den har en bladtunn elegant design, som påminner mycket om OLED-modellerna, samt en minimal fot vilket gör att den blir ett naturligt blickfång i vardagsrummet. SJ950V finns i storlekarna 86, 75, 65 och 55 tum. Genom Active HDR har modellen stöd för filmbranschens Dolby Vision, HDR10 samt den nya sändningsstandarden HLG (Hybrid Log Gamma).

SJ850V - Stilren och stabil

Mellanmodellen i premiumsegmentet har samma egenskaper som sitt större syskon SJ950V men med en något större ram runt bilden. SJ850V kommer i storlekarna 65, 60 och 55 tum.

Super UHD i instegsmodell

LG SJ800V levereras med alla tekniker som den nya Super UHD-serien har att erbjuda. Ljudsystem från harman/kardon, Active HDR, Nano Cell-teknik såväl som den senaste versionen av webOS. Modellen kommer att finnas i storlekarna 65, 60, 55 och 49 tum.

Pris och tillgänglighet

Mer information om lanseringsdatum och pris kommer att meddelas närmare lanseringen på den svenska marknaden. För högupplösta bilder, gå till LG:s bildarkiv och skriv modellnamnet eller ” SuperUHD2017” i sökrutan till vänster.

LG Electronics på CES 2017

För mer information om LG:s nyheter under CES, se det globala pressrummet på http://www.lgnewsroom.com/ces2017 samt vårt nordiska pressrum http://www.mynewsdesk.com/se/lgnordic.

LG Electronics, Inc. (KSE: 066570.KS) är en av världens största leverantörer och en innovatör inom hemelektronik, vitvaror och mobil kommunikation med 83 000 anställda fördelat på 119 kontor runtom i världen. LG uppnådde en global omsättning av 55,91 miljarder USD under 2014. LG består av fyra affärsområden – Home Entertainment, Mobile Communications, Home Appliance & Air Solution och Vehicle Components – och är en av världens största tillverkare av platt-tv, mobiltelefoner, luftvärmepumpar, tvättmaskiner och kylskåp. Sedan oktober 1999 återfinns LG Electronics även i Norden. Den nordiska omsättningen uppgick 2014 till cirka 2.2 miljarder SEK. För mer information besök http://www.lg.com/.

Presskontakt Nordic PR & Digital Manager +46 (0)76-323 26 17 LinkedIn

Presskontakt

LG Electronics innovativa tekniker, unika produkter och avancerad design är investeringar för framtiden.

LG Electronics är en av världens största leverantörer och en innovatör inom hemelektronik, vitvaror, mobil kommunikation och luftvärmepumpar. LG Electronics företagsfilosofi baseras på ett genuint människointresse och vår slogan Life’s Good innebär att vi genom våra produkter vill göra livet bättre, enklare och roligare för användaren.

Innovation, stilren design, smart teknik och pålitlighet är de fyra kärnvärden som sammanfattar varumärket LG Electronics. Se http://www.lg.com/se/foretagsinformation för mer information om LG Electronics och förstå vårt varumärke och vår designfilosofi, läsa om LG:s historia och tekniska innovationer och lära dig om LG:s engagemang för miljö och samhällsansvar.