Pressmeddelande -

​LG ÖPPNAR NYTT R&D-CENTER I FINLAND MED FOKUS PÅ RADIOFREKVENSLÖSNINGAR FÖR MOBILA 5G-NÄTVERK

– LG valde Turku med anledning av den höga koncentrationen av kunskap och expertis inom RF-teknik

TURKU, 8 oktober, 2015 — LG Electronics har öppnat ett nytt forsknings- och utvecklingscenter baserat i Turku, Finland. Den finska verksamheten, kallat LG Electronics Finland Lab Oy, kommer att bli en del av LG:s globala nätverk av R&D-center och rapporterar till LG:s Chief Technology Officer Dr. Skott Ahn. LG Electronics Finland Lab kommer att fokusera på utveckling inom radiofrekvenslösningar (RF) och integrerade RF-kretsar relaterade till mobila 5G-nätverk. Utöver RF-lösningar kommer centret också att inrikta sig på andra tillväxtområden såsom IoT (Internet of Things) och det smarta hemmet.

– Vi letar ständigt efter möjligheter att utöka vår FoU-kapacitet inom den trådlösa sektorn, där vi redan har en lång historia och djupgående erfarenheter, säger Dr. Skott Ahn. Kapaciteten och kunskapen som finns i vårt nya team i Turku kommer att ha stor betydelse för oss när vi går in i 5G- och IoT-eran. Vi är otroligt stolta över att ha Finland Lab som del av vårt globala R&D-nätverk.

Det nya centret är lokaliserat i Electrocity Building i Turku Science Park. LG valde att förlägga det i Turku då området har en stor koncentration av världsledande experter inom radiofrekvensteknik, som utvecklats genom åren som ett resultat av den stora mobilindustrin i regionen. LG planerar att investera långsiktigt i Turku.

– LG:s beslut att öppna sitt FoU-kontor i Turku är goda nyheter för hela staden, säger borgmästare Aleksi Randell, som välkomnar det globala teknikföretaget till Turku. Framtiden för Turkus innovationskraft bygger på att företag såsom LG investerar i vår stad. Vi hoppas på ett långt och framgångsrikt partnerskap med LG.

För mer information, vänligen kontakta:

LG Electronics, Inc.
Ken Hong, Global Communications Director
Seoul, Sydkorea
ken.hong@lge.com
www.LGnewsroom.com

LG-One, H+K Strategies
Nils Holmlöv, Account Director
nils.holmlov@lge.com

Om LG Electronic

LG Electronics, Inc. (KSE: 066570.KS) är en av världens största leverantörer och en innovatör inom hemelektronik, vitvaror och mobil kommunikation med 83 000 anställda fördelat på 119 kontor runtom i världen. LG uppnådde en global omsättning av 55,91 miljarder USD under 2014. LG består av fyra affärsområden – Home Entertainment, Mobile Communications, Home Appliance & Air Solution och Vehicle Components – och är en av världens största tillverkare av platt-tv, mobiltelefoner, luftvärmepumpar, tvättmaskiner och kylskåp. Sedan oktober 1999 återfinns LG Electronics även i Norden. Den nordiska omsättningen uppgick 2014 till cirka 2.2 miljarder SEK. För mer information besök www.lg.com.

Presskontakt Nordic PR & Digital Manager +46 (0)76-323 26 17 LinkedIn

Presskontakt

LG Electronics innovativa tekniker, unika produkter och avancerad design är investeringar för framtiden.

LG Electronics är en av världens största leverantörer och en innovatör inom hemelektronik, vitvaror, mobil kommunikation och luftvärmepumpar. LG Electronics företagsfilosofi baseras på ett genuint människointresse och vår slogan Life’s Good innebär att vi genom våra produkter vill göra livet bättre, enklare och roligare för användaren.

Innovation, stilren design, smart teknik och pålitlighet är de fyra kärnvärden som sammanfattar varumärket LG Electronics. Se http://www.lg.com/se/foretagsinformation för mer information om LG Electronics och förstå vårt varumärke och vår designfilosofi, läsa om LG:s historia och tekniska innovationer och lära dig om LG:s engagemang för miljö och samhällsansvar.