Pressmeddelande -

LG:s vd och teknikchef kommer att presentera ambitiös strategi för ThinQ AI under öppnings-keynote på IFA 2018

LG Electronics (LG) vd, Jo Seong-Jin, och teknikchef, Dr. I.P. Park, kommer tillsammans att hålla öppnings-keynote under IFA 2018 där de kommer att presentera sin vision för LG:s ThinQ-strategi för artificiell intelligens. Det är första gången någon av dem håller en keynote under IFA. Den kommer att hållas den 31 augusti i Messe Berlins hall 26b och har titeln Think wise, be free: Living freer with AI.

LG:s vd Jo kommer att ge sina insikter om hur LG:s AI-strategi kommer att förändra kundernas liv baserat på en unik filosofi med en öppen plattform, ett öppet partnerskap och en öppen anslutbarhet i grunden. Dr. Park kommer att visa hur tekniken kommer till liv genom vardagliga produkter såsom kylskåp, tv-apparater och tvättmaskiner. Han kommer vidare att visa hur LG:s öppna AI-strategi kommer att skapa fördelar för konsumenter tack vare fokus på att ge dem både kontroll och bekvämlighet.

”Keynotes på IFA tillhandahåller vd:ar och andra personer i ledande befattningar en global medieplattform för framåttänkande idéer och strategier”, säger Jens Heithecker, vice vd på Messe Berlin Group samt IFA executive director. ”LG har varit och fortsätter vara en viktig global aktör inom området artificiell intelligens, vilket är en anledning till att vi är mycket glada över att herr Jo och Dr. Park kommer att hålla IFA:s öppnings-keynote i augusti.”

Herr Jo, en veteran på LG sedan 40 år, var tidig med sin övertygelse om att AI, genom integration i vitvaror, skulle kunna göra stor nytta på konsumentmarknaden. Med en lång erfarenhet från LG:s affärsområde för vitvaror insåg Jo tidigt att vitvaror oftast förknippas med rutinsysslor, vilka var mogna för förnyelse. Som chef för LG:s affärsområde för vitvaror och klimatanläggningar fortsatte Jo investera i forskning och utveckling vilket han gör än i dag i sin roll som vice styrelseordförande och vd.

Som teknikchef är Dr. Parks viktigaste mål att förvandla LG till ett företag som ser AI som ett högprioriterat område och en motor för framtida tillväxt. En viktig del för honom i det arbetet kommer vara att bygga breda samarbeten i linje med LG:s öppna strategi, både nationellt och internationellt.

LG utvecklade ThinQ i slutet av 2017 för att identifiera alla sina vitvaror, konsumentelektronik och tjänster som använder artificiell intelligens. LG:s ThinQ-produkter och -tjänster har förmågan att utnyttja djupinlärning och kommunicera med varandra genom en mängd olika AI-tekniker från partners och LG. För ett år sedan meddelade LG öppnandet av ett AI-labb i Seoul för att samla all AI-forskning inom teknik som känner igen, härleder och lär av röst, video och sensorer. LG:s AI Lab har bidragit till utvecklingen av världens första rumslärande luftkonditionering samt intelligenta kylskåp, tvättmaskiner och robotdammsugare.

Om LG Electronics, Inc.

LG Electronics, Inc. (KSE: 066570.KS) är en globalt ledande teknologisk innovatör inom hemelektronik, mobilkommunikation och hushållsapparater, med 77 000 anställda som arbetar på 125 platser runt om i världen. LG består av fem affärsenheter - Home Appliance & Air Solutions, Home Entertainment, Mobile Communications, Vehicle Components and B2B - och är en av världens ledande tillverkare av TV, mobiler, luftkonditioneringsapparater, tvättmaskiner och kylskåp. LG hade 2017 en total global försäljning på 55,4 miljarder dollar (61,4 biljoner KRW). För mer information och nyheter om LG Electronics, besök www.LGnewsroom.com.

Presskontakt Nordic PR & Digital Manager +46 (0)76-323 26 17 LinkedIn

LG Electronics innovativa tekniker, unika produkter och avancerad design är investeringar för framtiden.

LG Electronics är en av världens största leverantörer och en innovatör inom hemelektronik, vitvaror, mobil kommunikation och luftvärmepumpar. LG Electronics företagsfilosofi baseras på ett genuint människointresse och vår slogan Life’s Good innebär att vi genom våra produkter vill göra livet bättre, enklare och roligare för användaren.

Innovation, stilren design, smart teknik och pålitlighet är de fyra kärnvärden som sammanfattar varumärket LG Electronics. Se http://www.lg.com/se/foretagsinformation för mer information om LG Electronics och förstå vårt varumärke och vår designfilosofi, läsa om LG:s historia och tekniska innovationer och lära dig om LG:s engagemang för miljö och samhällsansvar.