PREMIÄR FÖR LG G5, FÖRETAGETS FÖRSTA MODULÄRA SMARTPHONE

PREMIÄR FÖR LG G5, FÖRETAGETS FÖRSTA MODULÄRA SMARTPHONE

Stockholm, 22 februari, 2016 – LG Electronics premiärvisade under företagets presskonferens på Mobile World Congress upp sin mycket efterlängtade smartphone LG G5. Den nya modellen kommer med en helt ny design som inte bara omfattar en elegant metallkonstruktion med ett utdragbart batteri utan dessutom en helt ny moduluppbyggd design som ger möjlighet till en bättre smartphone-upplevelse. Tillsammans med LG Friends, som är en serie med enheter som kopplas till telefonen, kan G5 förvandlas till en kompaktkamera, hi-fi-musikspelare och mycket mer.

– Den nya LG G5 kommer att uppmuntra ägarna att återupptäcka den sanna glädjen av en mobil livsstil, säger Juno Cho, VD för LG Electronics Mobile Communications Company. G5-ekosystemet är ett resultat av att många experter inom LG frågat sig om det fortfarande var möjligt att vara innovativa och unika på smartphone-området. Jag tror att kundernas svar efter att ha tillbringat lite tid med LG G5 kommer bli ett enhälligt ja.

LG G5 är innesluten i en snygg konstruktion helt i metall med ett utdragbart batteri som gör det enkelt att byta ut ett använt batteri mot ett fulladdat på bara några sekunder. Den senaste flagskeppstelefonen från LG överträffar den visuella upplevelsen av föregångaren, LG G4, på alla plan. För det första låter den extra 135-gradiga vidvinkellinsen dig välja mellan att använda standardformat eller vidvinkel när du tar bilder. För det andra gör den alltid påslagna bildskärmen att du får viktig information tillgänglig utan att behöva väcka telefonen. För det tredje skapar den 5,3 tum stora bildskärmens 3D Arc Glass genom Micro-Dizing-tekniker en mjuk kurvatur samt en slät och jämn metallyta. Dessutom är G5:ans kamera och startknapp på baksidan snyggt integrerade i bakstycket utan isolering vilket ger förbättrad mottagning.

LG:s första modul-smartphone

LG:s innovativa Modular Type-design ger G5 möjlighet att förvandlas till en kompaktkamera, hi-fi-musikspelare med mera. Samtidigt behålls möjligheten att byta ut batteriet.

CAM Plus

LG CAM Plus är en mångsidig kameramodul som kan monteras via batterifacket för att ge ett bekvämt grepp och bekväm hantering av LG G5 som en kompaktkamera. LG CAM Plus har fysiska knappar för ström, slutare, videoinspelning samt zoom och ger ett bekvämt grepp. Dessutom har den ett intuitivt autofokus och exponeringslås, funktioner som vanligtvis bara finns på fristående digitalkameror. Ansluten till LG G5 ger CAM Plus dessutom extra batterikapacitet på 1 200 mAh vilket låter dig fotografera längre utan att behöva ladda telefonen.

Hi-Fi Plus med B&O Play

LG Hi-Fi Plus med B&O Play är en innovativ portabel Hifi DAC-ljudspelare som utvecklats i samarbete med B&O Play för att möta behoven hos dem som vill njuta av ljud i högsta klass vilket vanligtvis bara har varit möjligt med ljudenheter i high-end-segmentet. LG Hi-Fi Plus med B&O Play utmärker sig genom sin enkla men ändå eleganta skandinaviska design samt ljudteknik i premiumklass. Förutom teknik för uppsampling i den inbyggda 32-bitars Hifi-DAC:en stödjer LG Hi-Fi Plus med B&O Play faktiskt 32-bitars HD-ljuduppspelning (384kHz). LG Hi-Fi Plus med B&O Play kan användas antingen som en modul för LG G5 eller som en separat Hifi-DAC genom att ansluta den till valfri smartphone eller dator.

Always-on-display för ökad bekvämlighet

Den 5,3-tum stora QHD IPS Quantum-bildskärmen på LG G5 har en always-on-funktion för att kontinuerligt visa tid och datum, även när skärmen är i viloläge.

För att minimera strömförbrukningen har LG gjort om bildskärmsdrivrutinens IC-minne och energisparfunktion så att skärmens bakgrundsbelysning likt den teknik som används på LCD-TV endast belyser en liten del av den totala bildskärmen. Tack vare denna teknik drar always-on-skärmen endast 0,8 procent av batteriets kapacitet i timmen.

Objektiv med extrem vidvinkel och avancerad UX

LG:s mångåriga goda rykte som en ledare inom smartphone-kameror återspeglas i LG G5:ans två kameror på baksidan: en med ett vanligt objektiv på 78-grader och en annan med ett vidvinkelobjektiv på 135 grader, det bredaste någonsin i en smartphone. Objektivet på 135 grader i LG G5 har en betraktningsvinkel som är ungefär 1,7 gånger större än befintliga smartphone-kameror och 15 grader större än det mänskliga ögats synfält. Vidvinkelobjektivet gör det enklare för användare att fånga mer landskap, högre byggnader eller större grupper utan att behöva ställa sig längre bort från motivet.

LG G5 har en samling kraftfulla fotoeffekter inklusive Pop-out Picture, Film Effect och Auto Shot. Pop-out Picture kombinerar bilder tagna av standard- och vidvinkelobjektiven för att skapa en bild-i-bild-effekt. Film Effect kan lägga på nio olika filmemulatorer på en bild medan Auto Shot är en kamerafunktion som automatiskt tar den perfekta selfie-bilden när ett ansikte känns igen.

LG Friends – ett stort utbud av tillbehör

Som en del av LG G5:s ekosystem införs ett stort antal tillbehör, kallade LG Friends, för att leverera en ny mobilupplevelse långt bortom den traditionella smartphonens gränser.

360 CAM

LG 360 CAM är en kompakt 360-graders kamera utrustad med två 13MP vidvinkelkameror, ett 1 200mAh-batteri och 4Gb internminne. LG 360 CAM kan enkelt anslutas till LG G5 så att användaren kan skapa 360-gradersinnehåll. LG 360 CAM erbjuder ett manuellt läge, 2K-video och 5.1 surroundsoundinspelning via tre mikrofoner som hjälper användare att enkelt kunna skapa högkvalitativt innehåll i 360-grader. Tack vare samarbetet med Google, kan bilder som tagits med 360 CAM laddas upp till Street View och YouTube360, vilket gör det möjligt att dela kreativt innehåll med andra. Innehållet kommer också att vara kompatibelt med LG 360 VR, andra smartphones eller produkter som kan visa 360-graders innehåll.

360 VR

LG 360 VR är ett VR-headset som kan anslutas tillsammans med LG G5 genom en dedikerad kabel, gjord speciellt för LG G5. Den har en snygg vikbar design så att användare enkelt kan bära med sig och titta på VR-innehåll när som helst, var som helst. Till skillnad från andra VR-enheter som kräver att en smartphone förs in i enheten, är LG 360 VR ungefär en tredjedel så tung som konkurrerande VR-headset för smartphones. Enheten är kompatibel med 360-graders foton och filmer som tagits med LG 360 CAM liksom allt innehåll från Google Cardboard.

Rolling Bot

LG Rolling Bot är ett tillbehör som rullar, precis som en boll, medan den tar både bilder och filmar med sin inbyggda 8MP-kamera. Det är inte bara en leksak, utan LG Rolling Bot kan användas som ett säkerhetssystem för hemmet, leksak för husdjur eller som en fjärrkontroll för kompatibla hushållsapparater. Med en IP-kamera som kan anslutas via Wi-Fi, kan användare hålla uppsikt över hemmet var de än befinner sig, allt via sin LG G5.

Tone Platinum

LG TONE Platinum (modell HBS-1100), den senaste modellen i LG TONE Plus-serien, är ett Bluetooth-headset som har belönats med Harman Kardon Platinum-klass för sin höga ljudkvalitet. En Balanced Armature-design för minimal ljudförvrängning ger LG Tone Platinum ett exceptionellt skarpt och rent ljud. Utöver detta är det dessutom världens första Bluetooth-headset utrustat med aptX HD codec vilket ger ett förlustfritt 24-bitarsljud.

Friends Manager

Friends Manager fungerar som ett nav som gör det möjligt att med minimal ansträngning och krångel ansluta LG G5 till produkterna som utgör LG Friends. Friends Manager upptäcker automatiskt Friends och ansluter snabbt och enkelt genom tre enkla steg.

Bättre prestanda, bättre effektivitet

LG G5 kommer med många andra innovationer som syftar till att revolutionera dagens mobila livsstil, såsom:

Qualcomm Snapdragon 820 Processor

LG G5 är utrustad med Qualcomm kraftfulla och energieffektiva Snapdragon 820-processor med avancerade funktioner såsom 64-bitarsprestanda, Adreno 530-grafik och en strömsnål Hexagon DSP liksom Qualcomm Spectra 14-bitars dubbla bildsignalprocessorer (ISPs) utformade för att ge DSLR-bildkvalitet med hög upplösning och ytterligare energibesparing. Snapdragon 820-processorn har även ett inbyggt X12 LTE-modem som stöder nedladdningshastigheter på upp till 600 Mbps (LTE Category 12) och uppladdningshastigheter på upp till 150 Mbps (LTE Category 13).

Jämfört med föregående Snapdragon 810 erbjuder Qualcomm Technologies mest avancerade processorarkitektur dubbel hastighet och energibesparing. Adreno 530-grafik ger upp till 40 procent snabbare grafikprestanda och upp till 40 procent mer energieffektivitet. Snapdragon 820 stöder 4K-inspelning och -uppspelning vilket gör det möjligt för användare att titta på och fånga deras dagliga stunder med fantastisk detaljrikedom och skärpa. Processorn är också optimerad för VR med hög detaljrikedom och verklighetstrogna färger vilket gör att G5-användare kan njuta av den ultimata VR-upplevelsen.

aptX H: 24-bit Hi-Fi Wireless Audio

LG G5 är utrustad med aptX HD, en förbättrad codec som stöder 24-bitars ljud via Bluetooth, vilket ger ett rikt och klart ljud över trådlösa anslutningar utan kvalitetsförlust. Med G5 ihopkopplad med LG TONE Platinum kan användare uppleva hifi-ljud med superb kvalitet vilket låter förvånansvärt likt originalkällan.

Qualcomm Quick Charge 3.0

LG G5 är utrustad med Qualcomm Quick Charge 3.0 för otroligt snabb laddning. Genom att använda en intelligent algoritm blir Quick Charge 3,0 upp till fyra gånger snabbare än standard laddning och upp till 45 procent mer effektiv jämfört med tidigare generationer.

Low Power Location Estimation-teknik (LPLE)

LG G5 har tack vare Low Power Location Estimation-teknik utmärkt batteritid. Lösningen ger upp till 42 procent bättre batterieffektivitet genom att förbättra effektförbrukningen i samband med platsbaserade program.

Pris och tillgänglighet

LG G5 kommer att lanseras på den nordiska marknaden under april 2016. Pris och exakt datum kommer att meddelas närmare lanseringen.

Högupplösta bilder och mer information

För högupplösta bilder, gå till LG:s bildarkiv och skriv ”G5” i sökrutan till vänster. För mer information om LG:s nyheter på MWC, besök vårt globala nyhetsrum www.lgnewsroom.com samt vårt svenska pressrum på www.mynewsdesk.com/se/lgnordic.

Tekniska specifikationer*

• Processor: Qualcomm Snapdragon 820
  • Bildskärm: QHD IPS Quantum på 5,3 tum (2560 x 1440 / 554ppi)
  • Minne: 4Gb LPDDR4 RAM / 32GB UFS ROM / microSD (upp till 2TB)
  • Kamera: Standard 16MP, vidvinkel 8MP / Front: 8MP
  • Batteri: 2 800mAh (utbytbart)
  • Operativsystem: Android 6.0 Marshmallow
  • Storlek: 149,4 x 73,9 x 7,7~8,6mm
  • Vikt: 159
  • Nätverk: 4G / 3G / 2G
  • Trådlösa anslutningar: Wi-Fi 802.11 a, b, g, n, ac / USB Type-C 2.0 (3.0 compatible) / NFC / Bluetooth 4.2
  • Färger: Titan / Gold / Silver / Pink

*Specifikationerna kan komma att ändras innan den nordiska lanseringen.

LG Electronics, Inc. (KSE: 066570.KS) är en av världens största leverantörer och en innovatör inom hemelektronik, vitvaror och mobil kommunikation med 83 000 anställda fördelat på 119 kontor runtom i världen. LG uppnådde en global omsättning av 55,91 miljarder USD under 2014. LG består av fyra affärsområden – Home Entertainment, Mobile Communications, Home Appliance & Air Solution och Vehicle Components – och är en av världens största tillverkare av platt-tv, mobiltelefoner, luftvärmepumpar, tvättmaskiner och kylskåp. Sedan oktober 1999 återfinns LG Electronics även i Norden. Den nordiska omsättningen uppgick 2014 till cirka 2.2 miljarder SEK. För mer information besök www.lg.se.

Om LG Electronics Mobile Communications
LG Electronics Mobile Communications Company är ett globalt ledande företag inom mobil kommunikation. Genom avancerad teknik och innovativ design skapar företaget produkter som skapar en bättre livsstil för konsumenter världen över via en komplett smartphone-upplevelse. Som ett ledande företag inom 4G Long Term Evolution (LTE) fortsätter LG sitt engagemang för att skapa banbrytande LTE-teknik och möta konsumenternas behov genom differentierade LTE- produkter av högsta kvalitet, som baseras på företagets stora innehav av LTE-patent och tekniskt kunnande.

För mer information, vänligen kontakta:

LG-One Hill+Knowlton (LG:s PR-byrå) Tel: +46 8 402 89 00 E-post: lg-onesweden@lg-one.com Thomas Wering Nordic Marketing Manager MC LG Electronics Nordic AB
Box 83, 164 94 Kista

Mobil: +46 (0)735 234 026

E-post: thomas.wering@lge.com

Presskontakt Nordic PR & Digital Manager +46 (0)76-323 26 17 LinkedIn

Presskontakt

LG Electronics innovativa tekniker, unika produkter och avancerad design är investeringar för framtiden.

LG Electronics är en av världens största leverantörer och en innovatör inom hemelektronik, vitvaror, mobil kommunikation och luftvärmepumpar. LG Electronics företagsfilosofi baseras på ett genuint människointresse och vår slogan Life’s Good innebär att vi genom våra produkter vill göra livet bättre, enklare och roligare för användaren.

Innovation, stilren design, smart teknik och pålitlighet är de fyra kärnvärden som sammanfattar varumärket LG Electronics. Se http://www.lg.com/se/foretagsinformation för mer information om LG Electronics och förstå vårt varumärke och vår designfilosofi, läsa om LG:s historia och tekniska innovationer och lära dig om LG:s engagemang för miljö och samhällsansvar.