Varannan svensk vill ha en 3D-TV

Varannan svensk vill ha en 3D-TV

3D-tekniken är här för att stanna. En ny undersökning visar att en tredjedel av de svenska hushållen kommer att ha någon form av 3D-produkt i hemmet inom fem år.

En ny undersökning gjord av Novus på uppdrag av LG, visar att svenska konsumenter är mycket positivt inställda till 3D-teknik. Över hälften av respondenterna ställer sig positiva till möjligheten att få en 3D-upplevelse i en TV. Över en tredjedel av respondenterna bedömer att de kommer att ha en 3D-produkt i hemmet inom fem år och över hälften kan tänka sig att betala extra för 3D-funktionalitet i sin TV.

Enligt undersökningen tror i stort sett ingen att 3D är en övergående trend. Istället tror 40 procent att det kommer att vara den nya standarden inom fem år. Intresset och inställningen till 3D har ökat markant sedan 2010* och idag ses 3D som en självklar framtida tekniklösning.

– Det här är ett spännande resultat och något som också bekräftar den ökade efterfrågan på 3D-TV vi har sett det senaste året. Mer än var tionde TV vi säljer i Norden idag har 3D-funktionalitet, säger Thomas Wering, nordisk marknadschef för Home Entertainment på LG Electronics. I samband med att nästa års stora sportevenemang, OS och fotbolls-EM, kommer att sändas i 3D förväntar vi oss också att efterfrågan kommer att öka ytterligare.

Triggers och barriärer

En stor anledning till att respondenterna är positiva till 3D är främst för de häftiga effekterna samt för känslan av att befinna sig i händelsernas centrum. Enligt undersökningen är det främst filmer, framförallt action och tecknad film, samt naturprogram och videospel som vi helst vill se på vår 3D-TV. De starkaste hindren mot 3D är att det fortfarande finns begränsat innehåll samt obekväma och fula glasögon, något som LG har tagit fasta på i utvecklingen av sina Cinema 3D-TV.

– Fler och fler populära spel och filmer släpps i 3D vilket gör att konsumenter får upp ögonen för tekniken och vill ha tillgång till 3D i hemmet. Men mängden innehåll är egentligen inget problem då moderna 3D-TV:n kan konvertera 2D-material till 3D. När det gäller glasögon stämmer det att första generationens aktiva 3D-glasögon var tunga, dyra och dessutom batteridrivna, men våra Cinema 3D-glasögon är av samma lätta och bekväma typ som de som används på bio. Har man redan vanliga glasögon finns dessutom smidiga clip-ons att köpa, säger Thomas Wering.

Ökad efterfrågan hos LG

I dagsläget har ungefär hälften av de TV-modeller LG säljer i Norden 3D-kapacitet och drygt hälften av dessa använder Cinema 3D-teknik. Under det senaste året har efterfrågan ökat rejält och de senaste tolv månaderna har LG:s försäljning av 3D-LCD gått från drygt en procentandel av LCD-TV totalt till nästan elva procent. På 3D-plasma är ökningen ännu mer markant, från dryga en procent till 22 procent.

I och med den ökade efterfrågan och acceptansen för 3D, så ökar även behovet att få bra och komplett information om den nya tekniken. Den mest populära källan till information om 3D-produkter (70 procent av respondenterna), är tillverkarnas webbsidor.

LG har därför tagit fram en specifik 3D-sajt för att informationstörstande kunder och 3D-älskare snabbt och enkelt skall kunna få tillgång till allt som behöver vetas, och lite till. Du besöker LG:s 3D-sajt på www.lg.com/se/3d/index.jsp.

Korta fakta från undersökningen:

• 65 procent av respondenterna är positiva till 3D-teknik generellt. 52 procent är positiva till 3D–TV.
  • Endast nio procent är uttalat negativt inställda till 3D-TV, att jämföra med sex procent som är negativa till 3D på bio.
  • De kanaler som är mest förknippade med 3D är bio (83 %) och TV (74 %).
  • 72 procent har upplevt 3D på bio och 34 procent har upplevt 3D på TV.
  • På frågan om vilken produkt med 3D-funktionalitet respondenterna skulle vilja ha kommer TV först med 50 procent. Tvåa kommer spelkonsol (27 %) och trea bärbar dator (19 %).
  • Fyra av tio tror att 3D kommer vara den nya standarden inom fem år.
  • Tre av tio tror att det i framtiden kommer att finnas en gemensam standard för alla 3D-produkter.
  • När vi köper en 3D-produkt är de viktigaste kriterierna bra bildkvalitet (95 %), att du kan testa produkten i butik (88 %) samt att butikspersonalen är påläst (86 %).
  • De positiva egenskaperna med 3D enligt respondenterna är de coola, starka effekterna samt känslan av att befinna sig mitt i händelsernas centrum.
  • De negativa egenskaperna anser respondenterna vara brist på innehåll, fula och obekväma glasögon samt att de inte vet tillräckligt mycket om tekniken.

Om undersökningen

Undersökningen är genomförd av undersökningsföretaget Novus under perioden 23 september till 3 oktober 2011. Syftet var att kartlägga svenskens 3D-vanor och konsumenternas sätt att använda produkter som TV-apparater, mobiltelefoner och datorer – hur de olika produkterna är relaterade till varandra och hur konsumenterna ser på den nya 3D-tekniken. Antalet respondenter var 1101 personer, män och kvinnor i åldern 18-45 år i Sverige.

* Med reservation för skillnader i ålderskategori, där sista kategorin 2010 var 40-55 och 2011 40-45 år.

För mer information, vänligen kontakta:

Thomas Wering
Marketing Manager Home Entertainment
Box 83, 164 94 Kista
Mobil: +46 (0) 73-523 40 26
E-post: thomas.wering@lge.com

Susanne Persson
Box 83, 164 94 Kista
Mobil: +46 (0)70 969 46 06
E-post: susanne.persson@lge.com

LG Electronics, Inc. (KSE: 066570.KS) är en av världens största leverantörer och en innovatör inom hemelektronik, vitvaror och mobil kommunikation med över 93 000 anställda i mer än 120 bolag världen över. Den globala omsättningen uppgick 2010 till 48,2 miljarder USD. LG Electronics är en av världens största tillverkare av platt-tv, audio- och videoprodukter, mobiltelefoner, air-conditioners, tvättmaskiner och kylskåp.

Sedan oktober 1999 återfinns LG Electronics även i Norden, där företaget är indelat i fem affärsområden; Home Entertainment, Mobile Communications, Home Appliance, IT Solutions samt Air Conditioning & Energy Solutions. Den nordiska omsättningen uppgick 2010 till drygt 2,7 miljarder SEK. För mer information besök www.lg.com.

Presskontakt Nordic PR & Digital Manager +46 (0)76-323 26 17 LinkedIn

Presskontakt

LG Electronics innovativa tekniker, unika produkter och avancerad design är investeringar för framtiden.

LG Electronics är en av världens största leverantörer och en innovatör inom hemelektronik, vitvaror, mobil kommunikation och luftvärmepumpar. LG Electronics företagsfilosofi baseras på ett genuint människointresse och vår slogan Life’s Good innebär att vi genom våra produkter vill göra livet bättre, enklare och roligare för användaren.

Innovation, stilren design, smart teknik och pålitlighet är de fyra kärnvärden som sammanfattar varumärket LG Electronics. Se http://www.lg.com/se/foretagsinformation för mer information om LG Electronics och förstå vårt varumärke och vår designfilosofi, läsa om LG:s historia och tekniska innovationer och lära dig om LG:s engagemang för miljö och samhällsansvar.