BeGreppbart - Institution

Nyhet   •   Nov 02, 2011 08:55 CET

Institution ger 250 miljoner träffar på sökmotorn Google. I vilka sammanhang används detta slitstarka ord och vilka betydelser bär det på? I den här boken undersöks institutioner som platser, rum och organisationer samt begreppets vetenskapliga utveckling och användning. Institutioner representerar ofta socialt tvång, beständighet över tid och reglering av aktörers handlande.

”Det finns inte många begrepp som kan tävla med ’institution’ när det gäller mångtydighet. Ingen forskare kan dock bestämma dess rätta betydelse. Vad forskare kan göra, och vad Jönsson, Persson och Sahlin har gjort med stor framgång, är att förklara begreppets mångtydighet genom en revy av åtskilliga teorier. Det har blivit en spännande resa genom tid och genom olika ämnen inom samhällsvetenskapen. Resultatet är både lysande och upplysande.”

Barbara Czarniawska, professor i allmän företagsekonomi, Göteborgs universitet

BeGreppbart är en serie introducerande böcker i samhällsvetenskap. Varje bok behandlar ett centralt begrepp och adderar en pusselbit till vår förståelse av samhället. Utforskande. Fokuserat. Dynamiskt. Greppbar kunskap i ett nötskal. Helt enkelt.

Om Författarna: Kerstin Sahlin är professor i företagsekonomi, särskilt offentlig organisation, vid Uppsala universitet.

Lars-Eric Jönsson är professor i etnologi vid Lunds universitet.

Anders Persson är professor i sociologi respektive utbildningsvetenskap vid Lunds universitet.

Fakta om böckerna:
Titel: BeGreppbart - Institution, ISBN: 978-91-47-09564-3, Rek. Internetpris: 163 kronor exkl. moms

Information:
ola.hakansson@liber.se, 040-25 86 12. För recensionsexemplar kontakta Jenny Söderqvist, jenny.soderqvist@liber.se. Högupplösta bilder finns på http://b2b.liber.se/bild/

Liber AB etablerades 1973 och är ett av Nordens största läromedelsförlag. Vi vill inspirera till ett gränslöst lärande med en bred utgivning av såväl tryckta som digitala läromedel och utbildningsmaterial för utbildningsmarknaden och professionella yrkesutövare. Liber AB ingår i Infinitas Learning som ägs är Bridgepoint Capital Ltd. Besök www.liber.se