Bums - svenska för år 4-6

Nyhet   •   Nov 10, 2011 12:48 CET

Om du söker ett nytt läromedel som är producerat i enlighet med nya Lgr11 - då kan Bums vara något för dig! Med rätt verktyg, en tydlig struktur och glädje i klassrummet kan du skapa en undervisning som hjälper alla elever att nå så bra resultat som möjligt.

En tydlig koppling till kursplanen i svenska enligt Lgr11
Bums är ett roligt och inspirerande läromedel i svenska med en tydlig koppling till kursplanens syfte och centrala innehåll. Eleverna får hjälp att utveckla sitt muntliga och skriftliga språk samt hjälp att öka sin förmåga till analys, reflektion kommunikation.

Ett omfångsrikt innehåll
Bums innehåller en skrivarskola, ett kapitel om att tala och lyssna, grammatik, studieteknik, massmedier samt källkritisk informationssökning.
Det finns också ett litteraturkapitel där eleverna får lära sig om olika typer av texter samt öva sin läsförståelse och förmåga till textanalys. Bokens många textutdrag är valda för att ge eleverna inspiration att läsa mer, eftersom läsning är en så viktig del i deras språkutveckling.

En färgglad och lekfull formgivning
Den lekfulla formgivningen lockar eleverna att ta sig an ämnet svenska. När arbetet känns roligt och kreativt lär man sig lättare. Det strukturerade innehållet hjälper samtidigt eleverna att nå nya mål, kunskaper och insikter.

Böckerna ska vara en ögonfröjd för eleverna och vi har därför valt en formgivning som låter det lekfulla komma fram med mycket färg, fotografier och teckningar. Om du går in och tittar på Bums smakprov så ser du att boken är både lekfull och glad. Med det betyder inte att vi har gett avkall på vare sig strukturen eller innehållet. Tvärtom, Bums innehåll är både välstrukturerat och innehållsrikt och följer kursplanens nya riktlinjer. Här nedan kan du se vad som ingår i respektive kapitel.

Kapitelindelning i år 4, grundboken

- Konsten att lära sig nya saker

- Skrivarskola

- Lyssna lyhört och prata proffsigt