Den nya ekonomistyrningen, bok med eLabb

Nyhet   •   Aug 12, 2015 12:48 CEST

Den nya ekonomistyrningen är ett gediget och allomfattande läromedelspaket med faktabok, övningsbok, eLabb och hemsida som behandlar allt väsentligt inom ekonomistyrning – från de traditionella teorierna och metoderna till det allra senaste inom området.

Huvudboken innehåller budgetering, resultatplanering, produktkalkylering, investeringskalkylering, intern redovisning, standardkostnader, internprissättning med mera. De tre viktigaste nyheterna i upplaga fem är kundinriktad ekonomistyrning, hållbar utveckling och ekonomistyrning av projekt.
Till boken finns ett rikt övningsmaterial i form av en övningsbok, det webbaserade studiestödet eLabbet, samt en innehållsrik hemsida med en mängd olika övningar och praktikfall och mycket mer. Dessutom ligger ett kapitel om hållbar utveckling på hemsidan vilket uppdateras kontinuerligt. Detta ger läsaren en mängd möjligheter att studera teorier och metoder men också att träna på centrala moment och testa sina kunskaper.

Övningsboken (köps separat) innehåller ett stort antal övnings- och diskussionsuppgifter samt ”sant eller falskt”-frågor. Den är uppbyggd kring olika situationer i tillverknings-, tjänste- och handelsföretag. Samtliga övningar har utförliga lösningsförslag.

eLabbet ger dig möjlighet att träna dina kunskaper genom interaktiva kunskapsfrågor efter varje kapitel. Du kan träna på verklighetstrogna ekonomiska simuleringar och göra kunskapstester inför en tentamen. Du får också fördjupningsmaterial såsom läs- och länktips.

Aktiveringskod för eLabb följer med boken. Du aktiverar ditt eLabb på www.liber.se/online

Hemsidan är fullspäckad med ytterligare information om författarna, läromedelspaketet och hur det kan användas. Där finns även olika typer av övningar, ett kapitel om hållbar utveckling som uppdateras kontinuerligt, samt annat matnyttigt om området. Till hemsidan: www.liber.se/dne

Fokus ligger på grunderna i ekonomistyrning med en utförlig behandling av utvecklingen inom området under senare år. Idén är att behandla de eviga frågorna och den senaste utvecklingen i ett sammanhang. Nya synsätt integreras med redan etablerade och det diskuteras hur företagsspecifika förhållanden påverkar ekonomistyrningens utformning och användning.

Nyare inslag som behandlas utförligt är:
- horisontell ekonomistyrning
- processtyrning
- intäktsdrivare
- hållbar utveckling och ekonomistyrning
- värdeskapandemodellen (VCM)
- balanserat styrkort
- intellektuellt kapital
- economic value added (EVA)
- icke-finansiella nyckeltal
- benchmarking
- målkostnads- och kaizenkalkylering
- budgetlöst företagande
- aktivitetsbaserad budgetering
- icke-finansiell budgetering
- ABC-kalkylering
- ekonomistyrning av projekt

Boken är ämnad för universitet och högskola men passar även andra utbildningar såsom företagsintern utbildning, annan eftergymnasial utbildning samt självstudier. Boken kräver inga förkunskaper i ekonomistyrningsämnet.

Om författarna
Christian Ax är professor i företagsekonomi, särskilt ekonomistyrning, vid Göteborgs universitet, Handelshögskolan.
Christer Johansson är ekonomie doktor från Handelshögskolan i Stockholm och arbetar nu som vd på Precio.
Håkan Kullvén är ekonomie doktor och arbetar som lärare och forskare vid Uppsala universitet.

Fakta om boken
Titel faktabok: Den nya ekonomistyrningen, bok med eLabb
Bläddra i ett smakprov
Titel övningsbok: Den nya ekonomistyrningen, Övningsbok med lösningar
Bläddra i ett smakprov
ISBN faktabok: 978-91-47-11095-7 Köp här!
ISBN övningsbok: 978-91-47-11096-4 Köp här!

Förläggare: Pontus Fryk
pontus.fryk@liber.se 08-690 90 10