Etnografiska metoder

Nyhet   •   Nov 02, 2011 14:11 CET

Etnografiska metoder behandlar avancerad forskning med betoning på metoder som intervju och deltagande observation. Ett genomgående tema är att metoder och analys presenteras i relation till teori, förklaring och vetenskapsteoretiska överväganden. Boken tar upp konkreta problem vid förstudie, teorival, analys och kodning, samt arbete i olika kulturer.

Den här upplagan har genomgått en generell uppdatering och kompletterats med nya avsnitt, framför allt om kodning, om skrivprocessen och om vad kvalitativ forskning är.

Denna bok vänder sig till verksamma inom företagsekonomi, socialt arbete, socialantropologi, sociologi och statsvetenskap samt andra som vill fördjupa sina kunskaper inom kvalitativt arbete.

Om Författarna: Patrik Aspers är professor i sociologi, verksam vid sociologiska institutionen och SCORE vid Stockholms universitet, samt vid Textilhögskolan i Borås. Han har publicerat en rad böcker och artiklar om teori och genomfört flera empiriska studier med etnografi ska metoder.

Fakta om böckerna:
Titel: Etnografiska metoder, ISBN: 978-91-47-09615-2, Rek. Internetpris: 354 kronor exkl. moms

Information:
peter.soderholm@liber.se, 040 25 86 89. För recensionsexemplar kontakta Jenny Söderqvist, jenny.soderqvist@liber.se. Högupplösta bilder finns på http://b2b.liber.se/bild/

Liber AB etablerades 1973 och är ett av Nordens största läromedelsförlag. Vi vill inspirera till ett gränslöst lärande med en bred utgivning av såväl tryckta som digitala läromedel och utbildningsmaterial för utbildningsmarknaden och professionella yrkesutövare. Liber AB ingår i Infinitas Learning som ägs är Bridgepoint Capital Ltd. Besök www.liber.se