Förvaltningsrätt – in nuce

Nyhet   •   Nov 03, 2011 14:14 CET

Förvaltningsrätten tillämpas av myndigheterna, som har till uppgift att genomföra statsmakternas politiskt fattade beslut. Lagar som är tillämpliga i allmänhet är förvaltningslagen (FL) och förvaltningsprocesslagen (FPL). FL reglerar i huvudsak förvaltningsmyndigheternas verksamhet och FPL förvaltningsdomstolarnas rättskipning. I det förvaltningsrättsliga området ingår även kommunalrätten. Hit hör regler om de kommunala organen, deras sammansättning och verksamhetsformer, vilka finns i kommunallagen (KomL).

För att förstå vår makt, vad den syftar till och hur den tillämpas bör vi skapa förståelse för hur allt hör ihop"

Läs författarens krönika

Den här boken ger en översiktlig och lättillgänglig redogörelse för det förvaltningsrättsliga området. Vi får bland annat följa ett ärendes väg från tidpunkten då det väcks, genom t.ex. ansökan, anmälan eller ex officio, fram till det att ärendet slutligen avgörs i Högsta förvaltningsdomstolen.

Förvaltningsrätt in nuce kan användas som lärobok inom juristutbildningen, men också inom andra utbildningar/kurser som behandlar förvaltningsrätt.

Om Författarna: Stefan Zetterström är universitetsadjunkt vid Uppsala universitet.

Fakta om böckerna:
Titel: Förvaltningsrätt in nuce, ISBN: 978-91-47-09740-1, Rek. Internetpris: 150 kronor exkl. moms

Information:
carin.laurin@liber.se, 040 25 86 87. För recensionsexemplar kontakta Jenny Söderqvist, jenny.soderqvist@liber.se. Högupplösta bilder finns på http://b2b.liber.se/bild/

Liber AB etablerades 1973 och är ett av Nordens största läromedelsförlag. Vi vill inspirera till ett gränslöst lärande med en bred utgivning av såväl tryckta som digitala läromedel och utbildningsmaterial för utbildningsmarknaden och professionella yrkesutövare. Liber AB ingår i Infinitas Learning som ägs är Bridgepoint Capital Ltd. Besök www.liber.se