Kinesiska 1

Zhongwén haoxué Kinesiska 1 är första boken i en läromedelsserie i kinesiska för nybörjare. Den riktar sig till elever i grundskolans år 6–9 och till gymnasieskolans steg 1–2 i kinesiska. Boken passar också bra för vuxenstuderande och lärarledda kvällskurser. När du är klar med boken kan du ca 200 ord och har fått grundläggande kunskaper i kinesisk grammatik.

Upplägget är enkelt och tydligt och lär ut ett antal grundläggande radikaler, visar hur tecknens struktur är upplagd och ger mycket träning. Dialoger blandas med skrivövningar, uttalsövningar och hörövningar. Under rubriken Fråga och svar får eleven realia presenterat, om kinesisk historia, vanliga kulturella fenomen och kuriosa. Boken är färggrann och aptitlig med många foton från kinesiskt vardagsliv.

Till allt-i-ett-boken finns ett elevfacit, en lärar-cd och en elev-cd.

Välkommen till Kinas språk, kultur och historia!

Om Författarna:

Kina fascinerar!

Jag heter Meisang Wang Fredmark och är en av författarna till Zhongwén Haoxué – Kinesiska 1.

Ursprungligen kommer jag från Nanjing i Kina, men är bosatt i Sverige sedan 25 år. På vardagarna undervisar jag kinesiska på grundskolor och gymnasier i Stockholm. Jag har sett hur intresserade mina elever är att ta sig an utmaningen med ett så annorlunda språk. På lördagar driver jag en kinesiska skola där många barn läser språket som fritidsintresse.

Kinesiska har en helt annorlunda struktur och grammatik än de europeiska språken. Många av eleverna blir också fascinerade över de vackra tecknen och allt man kan läsa ut ur ett tecken.

Jag är extra stolt över att mina elever fl era gånger placerat sig bra i den internationella tävlingen (där ca 30 länder deltar) för utländska gymnasieelever i kinesiska i Kina.

Titel: Kinesiska 1 Allt-i-ett bok, ISBN: 978-91-47-09186-7, 208 sidor

Brita Krottler, marknad, grundskola
Tel: 08-690 93 27, E-post:brita.krottler@liber.se. Högupplösta bilder finns på http://b2b.liber.se/bild/

• meisang wang fredmark