Klassrummet som muntlig arena - att tala fram sin trovärdighet

Nyhet   •   Aug 21, 2012 16:38 CEST

Klassrummet som muntlig arena visar hur lärare utifrån ett retoriskt perspektiv kan skapa goda och meningsfulla lärandesituationer vid muntlig framställning. Boken handlar om den retoriska arbetsprocessen och fokus ligger på talprocessen: förberedelsen inför, framförandet och responsarbetet efter en muntlig framställning.

Cecilia Olsson Jers menar att det är en didaktisk utmaning att både teoretiskt och praktiskt problematisera talare, lyssnare och innehåll i en muntlig framställning. Med autentiska exempel diskuterar hon vad denna utmaning består av.

Författaren inleder med att teoretiskt presentera ethos, pathos och logos samt den retoriska arbetsprocessen och visar hur retoriska begrepp kan användas för att förstå hur arbetet med muntlig färdighet kan bedrivas i klassrummet. Därefter utgår hon från responsteorier för att illustrera hur retorikens centrala begrepp fungerar som verktyg och metaspråk för att lärare ska kunna ge konstruktiv respons på elevers muntliga framställningar. Till de mer praktiska kapitlen finns frågor formulerade till talsituationen, responsgivning och argumentationsteknik och de kan användas av läsaren både för reflektion och för diskussion.

Boken vänder sig i första hand till blivande och verksamma lärare i grundskolan och i gymnasieskolan som undervisar i svenska, svenska som andraspråk och retorik. Den kan med fördel även läsas av lärare i andra ämnen liksom av alla som är intresserade av muntlig kommunikation.

Läs ett utdrag ur boken här!

Köp boken här!

Om författaren:
Cecilia Olsson Jers är fil.dr och universitetslektor i svenska med didaktisk inriktning på Malmö högskolas fakultet för Lärande och samhälle. För mer information, se ceciliaolssonjers.se/

Kontakt:
Förläggare: Anna Maria Thunman, annamaria.thunman@liber.se, 08-690 93 23