Kunskapsöverföring och Knowledge Management

Nyhet   •   Okt 03, 2012 15:57 CEST

Varför är en del organisationer mer framgångsrika än andra? En förklaring är att de är bättre på att tillvarata och utveckla kunskap som gör dem både effektiva och innovativa – och inte antingen eller. Kunskapsöverföring är en central fråga för organisationens konkurrenskraft, men är långtifrån så enkel och självklar som man skulle kunna tro.

Knowledge management är det begrepp och den teori som flest refererar till i diskussionen kring hur man bäst kan hantera och styra kunskap inom en organisation. Ett vanligt mantra inom knowledge management är att det är viktigt att säkra kunskapen så att den inte försvinner i samband med att medarbetare lämnar organisationen. Men är det verkligen säkra vi vill göra? Vill vi inte hellre utveckla kunskapen till att bli mer konkurrenskraftig sådan, genom att inte bara överföra information utan också erfarenheter och kunnande?

I boken beskrivs olika teorier om och perspektiv på kunskapsöverföring. För att belysa vad kunskapsöverföring betyder och innebär i praktiken ges återkommande exempel från två svenska framgångsrika företag, IKEA och Mannheimer Swartling. Sammantaget visar detta att kunskapsöverföring är mycket mer än ”bara” knowledge management.

Läs ett utdrag ur boken här!

Köp boken här!

Om författaren:
Anna Jonsson är ekonomie doktor och universitetslektor i företagsekonomi vid Ekonomihögskolan, Lunds universitet. Annas forskning är framför allt inriktad på kunskapsöverföring och internationalisering inom till exempel detaljhandelsföretag och professionella serviceorganisationer.

Kontakt:
Förläggare: Ola Håkansson, ola.hakansson@liber.se, 040-25 86 12