Läsinlärning i 7 steg - Sju steg för att knäcka koden!

Nyhet   •   Nov 17, 2011 13:17 CET

Sju steg för att knäcka koden!
Läsinlärning i 7 steg är en multisensorisk läsinlärningsmetod i sju steg. Grundidén är att man tränar fonologisk medvetenhet och läsinlärning parallellt.

Syftet med detta läromedel är att alla nybörjare i skolår 1 ska få en god start i läsinlärningen. Läromedlet riktar sig särskilt till de barn som har en försenad och bristfällig fonologisk utveckling, dvs. som har särskilt svårt med de svårfångade ljuden. De barnen brukar vara i riskzonen för att utveckla läs- och skrivsvårigheter.

Läromedlet bygger på en läsinlärningsmetod i 7 steg som är en multisensorisk läs- och skrivinlärningsmetod.

De sju stegen är:
Steg 1 – Ljudsegmentering dvs. dela upp ett ord i dess minsta enheter, ljuden/fonemen.
Steg 2 – Ljudsyntes dvs. kunna höra vilket ord det blir av presenterade ljud.
Steg 3 – Bygga eller skriva orden.
Steg 4 – Läsa orden.
Steg 5 – Samtal om ordens betydelse.
Steg 6 – Upprepad läsning av orden i läsövningarna i Läsebok 1 och 2.
Steg 7 – Läsläxa, läsövningarna i Läsebok 1 och 2.

Läsebok 1 (16 s.)
- Genomgång av bokstäverna O, S, L, R, M, A, E, N, I, V, T, Ä, K, F (14 st).
- Läsövningarna innehåller korta ljudenligt stavade ord med 2-3 ljud och enkla meningar.
- Läsövningarna bör förberedas med de sju stegen.

Läsebok 2 (32 s.)
- Genomgång av de bokstäver som inte är behandlade i Läsebok 1.
- Läsövningarna innehåller ord med ändelser, konsonantförbindelser m.m. samt enkla meningar och texter.
- Läraren bedömer utifrån elevernas kunskap och förmåga, när läsövningarna skall förberedas med de sju stegen.

Läsebok 3
- Innehåller sammanlagt 45 läsövningar, ordläsning (35 st) varvat med textläsning (10 st).
- Följande moment ingår: frekventa småord, konsonantförbindelser med två och tre konsonanter i början av ord, läsriktningsträning, böjning av adjektiv och verb, konsonantförväxlingar, vokalförväxlingar, vokalmöten och konsonantmöten, supradentaler och sammansatta ord.

Laborativt läsmaterial
- Laborativt läsmaterial är tänkt att på ett lekfullt och varierat sätt bidra till en god start i läsinlärningen.
- Materialet, som består av 23 lässpel, följer inlärningsgången i Läsebok 1 och 2 och är en förstärkning och extra träning till läsövningarna i läseböckerna.

Lärarbok
Lärarboken innehåller anvisningar till alla sidor i läseböckerna. Det finns också kopieringsunderlag med bl.a. möjlighet att kartlägga fonologisk medvetenhet på såväl gruppnivå som individnivå samt läsprov som följer inlärningsgången i läseböckerna.

Läsinlärning i 7 steg är producerad med stöd av Specialpedagogiska skolmyndigheten (f.d. SIT).

Brita Krottler, marknad, grundskola
Tel: 08-690 93 27, E-post:brita.krottler@liber.se. Högupplösta bilder finns på http://b2b.liber.se/bild/