Likabehandling i förskola och skola

Nyhet   •   Aug 20, 2012 15:42 CEST

Skol- och diskrimineringslagens krav på plan för att främja likabehandling och förebygga diskriminering, trakasserier och kränkande behandling är till för att ge barn en trygg och positiv vardag i skola och förskola. Den här boken ger en översikt av lagkraven, Skolverkets allmänna råd och diskrimineringsgrunderna.

Här visas hur man kan göra en vardagsnära och levande plan baserad på kartläggning tillsammans med barn och elever. En plan som är möjlig att uppnå på ett år och som blir ett verktyg för att utveckla er verksamhet och vars syfte alla i verksamheten förstår. I boken finns en mängd tips, övningar och mallar som ger stöd i arbetet.

Boken är skriven för dig som är ansvarig för att planera och leda arbetet med likabehandlingsplanen, främst rektorer och förskolechefer. Den är också ett utmärkt stöd för övriga medarbetare inom förskola/skola och för vårdnadshavare som vill vara aktiva i likabehandlingsarbetet.

Läs ett utdrag ur boken här!

Köp boken här!

Om författarna:
Moa Hjertson är personalvetare och konsult inom likabehandling. Hon har erfarenhet av att driva likabehandlingsarbete, såväl inom myndigheter och offentlig verksamhet som i privata organisationer.

Kajsa Svaleryd är beteendevetare och jämställdhetsstrateg. Hon har mångårig erfarenhet av aktivt likabehandlingsarbete inom skola och förskola.

Kontakt:
Förläggare: Anna Maria Thunman, annamaria.thunman@liber.se, 08-690 93 23