Praktisk gastronomi – servera på restaurang

Bläddra i boken här!

Praktisk gastronomi – servera på restaurang har vunnit pris i Årets Svenska Måltidslitteratur 2008, i kategorin ”Undervisningslitteratur”.

Praktisk gastronomi – servera på restaurang handlar bland annat om mötet med gästen, matsalens organisation och dess utrustning, om uppdukning, serveringsmetoder och försäljningsteknik. Måltidstillfällen, restaurangens miljö och festvåningsarbete tas också upp Boken fungerar över alla tre årskurserna inom gymnasieskolans hotell- och restaurangprogram samt i andra grundläggande professionella serveringsutbildningar.

Om författarna

Mats Jonson undervisar och föreläser inom matlagning, drycker och barteknik vid bland annat gymnasieskolans restaurangprogram. Han är gastronomiutbildad i Sverige, Tyskland, Hong Kong och England och är vid sidan av undervisningen också verksam som mat- och dryckesskribent.

Miriam Bagner-Jensmar är serveringslärare och grundutbildad i London där hon även arbetat inom restaurang. Hon är examinerad från Grythyttans restauranghögskola med servering som specialämne. Vid sidan av läraryrket driver hon en cateringfirma.

För beställning av utvärderingsexemplar kontakta Linda Ericsson, linda.ericsson@liber.se, 08 - 690 92 60

För mer information besök www.liber.se

• serveringsutbildningar
  • hotell och restaurangprogrammet