Skatterätt – in nuce

Boken ger läsaren en överblick över det svenska skattesystemet. Boken består av fyra delar. Den första delen Skatterättens grunder ger läsaren en inblick i skattesystemets uppbyggnad, rättskällor och bakgrund. Den andra delen Den materiella skatterätten ger en överblick över de materiella reglerna inom skattesystemets samtliga områden vilket innebär att direkt skatt, indirekt skatt och sociala avgifter behandlas. Denna del omfattar således en beskrivning av både individ- och företagsbeskattningen. Den tredje delen Förfarande introducerar läsaren i förfarandelagstiftningen. Den fjärde och avslutande delen Internationella frågor behandlar skatterätten ur ett internationellt perspektiv.

Skatterätt är avsedd att användas i universitetsutbildning och av alla som har vill bilda sig en uppfattning, eller uppdatera sina kunskaper, om hela eller delar av skattesystemet. Boken kan med fördel användas tillsammans med boken Övningar i skatterätt av Hiort af Ornäs/Kristoffersson, Iustus förlag.

Om Författarna: Lena Hiort af Ornäs är skattejurist och verksam vid Skatte- och tullavdelningen vid Finansdepartementet. I boken ges uttryck för hennes personliga uppfattning om skatterätten. Lena har deltagit i ett flertalstatliga utredningar inom skatte- och redovisningsområdet. Hon har erfarenhet av undervisning i skatterätt från ett flertal universitet.

Fakta om böckerna:
Titel: Skatterätt in nuce, ISBN: 978-91-47-09597-1, Rek. Internetpris: 225 kronor exkl. moms

Information:
carin.laurin@liber.se, 040 25 86 87. För recensionsexemplar kontakta Jenny Söderqvist, jenny.soderqvist@liber.se. Högupplösta bilder finns på http://b2b.liber.se/bild/

Liber AB etablerades 1973 och är ett av Nordens största läromedelsförlag. Vi vill inspirera till ett gränslöst lärande med en bred utgivning av såväl tryckta som digitala läromedel och utbildningsmaterial för utbildningsmarknaden och professionella yrkesutövare. Liber AB ingår i Infinitas Learning som ägs är Bridgepoint Capital Ltd. Besök www.liber.se

• skatterätt – in nuce
  • lena hiort af ornäs