Världen

Nyhet   •   Aug 17, 2012 15:45 CEST

Hur ser 2000-talets värld ut, nu när det inte längre är självklart att mittpunkten ligger i Nordatlanten, mellan Västeuropa och USA? Hur byggdes våra dagars samhällen och kulturer upp, och hur formades banden mellan dem? Vad är det som driver dagens samhällen?
Kort sagt: Hur är läget i världen i dag när vi går in i 2000-talets andra decennium?

Detta är den första boken som tar upp vår planets mänskliga samhällen som en helhet. Det är en inledning till världen, sedan västvärldens hegemoni utmanats och globaliseringens stjärnstoft har lagt sig.

Boken blottlägger världens sociokulturella geologi, dess stora civilisationer, dess historiska globaliseringsvågor, dess familjköngenus-system och dess vägar mot modernitet. Författaren spårar de olika livsbanor som män och kvinnor på alla kontinenter har följt, från födsel och barndom till ålderdom, begravning och vidare mot deras föreställningar om livet efter detta. Boken riktar sig till alla som, även med viss erfarenhet, har behållit nybörjarens nyfikenhet på världen till alla som inte redan anser sig veta allt om världen utan har en önskan om att lära mer.

Läs ett utdrag ur boken här!

Köp boken här!

Om författaren:
Göran Therborn är professor emeritus i sociologi vid University of Cambridge. Han är också affilierad professor vid Linnéuniversitetet i Växjö/Kalmar.

Översättning: Sten Andersson och Gunnar Sandin

Kontakt: