Äntligen en praktisk handbok i arbetsrätt – för både chefer och företagare

Många situationer i arbetslivet hade kunnat hanteras så mycket bättre om bara chefen haft kunskaper om arbetsrätt i praktiken. Boken Arbetsrätt är just en sådan kunskapskälla, en praktisk och pedagogisk handbok i arbetsrätt som utgår från chefers och företagares vardag.

Som chef företräder man arbetsgivaren och har ett arbetsrättsligt ansvar, det är därför viktigt att man har kunskaper om de arbetsrättsliga spelreglerna. Arbetsrätt är en lättläst och begriplig handbok för den som inte är så juridiskt bevandrad. Boken prioriterar de frågor som är vanligast förekommande, oavsett bransch eller sektor.

Arbetsrätt ger en orientering om de centrala delarna av arbetsrätten och visar hur chefen och företagaren på bästa sätt kan hantera problem och situationer som har en arbetsrättslig koppling. Den kan läsas från pärm till pärm eller användas som en handbok att slå i vid specifika problem. Med sitt pedagogiska upplägg kan boken vara utmärkt som kurslitteratur vid interna kurser inom arbetsrättens område.

Tyngdpunkten ligger på lagen om anställningsskydd (LAS), som är kärnan i arbetsrätten, men tar även upp andra centrala områden som är viktiga att känna till – medbestämmande, arbetsmiljö, diskriminering, arbetstid, tjänstledighet, semester, lön och tvistehantering. I slutet av boken finns ett antal praktiska bilagor, till exempel beskrivs hur man formulerar en skriftlig erinran.

Fakta om boken
Titel: Arbetsrätt – praktisk handbok för chefer och företagare
ISBN: 978-91-47-09729-6
Rek. internetpris: 238 kronor

Om författaren
Tony Schmidt har en lång och gedigen erfarenhet som personalchef, inom både privat och offentlig sektor. Han är idag verksam som konsult och lärare inom arbetsrätt och ledarskapsutveckling.

Förläggare: Sten Lindquist, sten.lindquist@liber.se, 040-25 86 94
För recensionsexemplar kontakta Hanna Hellzén Cramér, hanna.hellzencramer@liber.s
Högupplösta bilder finns på http://b2b.liber.se/bild/

• arbetsrätt