Gröna Lund exempel på att aktiv verksamhetsstyrning ger bättre resultat

Pressmeddelande   •   Jun 02, 2014 09:00 CEST

– Problemet med det traditionella synsättet, säger de, är att fokus hamnar på historiska siffror, det som varit, och att ledningen inte får en tillräckligt bra och långsiktig bild av verksamheten. Därmed får man också svårt att både sätta och styra mot rätt mål.

Och det är många som håller med, bland annat Jan Roy, tidigare koncernchef för Parks and Resorts (som äger bl.a. Gröna Lund, Kolmården och Skara Sommarland).

– Det handlar inte om huruvida ägare och styrelse vill ha styrkort eller ej. De vill ha en så bra bild som möjligt av hur verksamheten går såväl på kort som på lång sikt. Styrkort är ett utmärkt sätt att presentera en bredare bild än enbart siffror och pengar.

Men hur upplever chefer att ansvara för flera mål, blir det inte ofritt och mindre sporrande än om ”sista raden” gäller?

– Chefer behöver ha en så bra bild som möjligt av hur nära man är sitt slutmål om det nu är "sista raden”, säger Jan Roy. Men det är minst lika viktigt att få information om huruvida man genomför de aktiviteter och åtaganden som ska leda till det slutgiltiga resultatet. What gets measured gets done!

(Balanserade) styrkort (balanced scorecard) lanserades 1992 av de amerikanska forskarna och konsulterna Robert Kaplan och David Norton. Sedan dess har styrkort etablerat sig som en av de vanligaste formerna för modern verksamhetsstyrning och fått stort genomslag i såväl privat som offentlig sektor. Undersökningar tyder på att minst en tredjedel av alla företag och förvaltningar i Sverige använder styrkort i någon form.

Det gäller dock att använda metoden på rätt sätt, säger Nils-Göran Olve och Carl-Johan Petri.

– Styrkort blir tyvärr lätt en meningslös och arbetskrävande sifferexercis. Vid införande och användning gäller det att undvika fallgroparna. Det är anledningen till att vi skrev den nya boken.

"Strategibaserad styrning" ger en aktuell och praktikbaserad vägledning för dem som vill ingjuta nytt liv i en organisations trötta slentriananvändning av styrkort - men självfallet också för dem som vill starta ett helt nytt styrkortsprojekt. Dessutom visas hur tre organisationer använder styrkort och strategikartor: Gröna Lund, Svensk Bilprovning och Region Gotland.

Sagt om boken

"Jag har letat efter en bok som svarar på frågorna 1) Hur sätter man vassa mål? 2) Hur engagerar jag medarbetarna i arbetet med styrkort? och 3) Hur skapar vi effektiva rutiner i målstyrningen? Den här boken svarar på alla de frågorna." – Keith Fransson, vd på Hermods

"Företagets strategi och den strategiska styrningen är en uppgift för styrelsen. I den här boken får jag en tydlig bild av hur vi i styrelsen ska engagera oss i detta arbete." – Jörg Bassek, styrelseledamot i Idre Fjäll AB

"Ekonomer och controllers måste stiga ur sitt trygga hörn. Carl-Johans och Nils-Görans nya bok beskriver hur vi ekonomer kan delta i företagets strategiarbete." – Håkan Nilsson, ekonomidirektör Storstockholms Lokaltrafik (SL)

"Beskrivningen av vårt arbete på Gröna Lund med strategikartor är riktigt intressant. Boken innehåller också många tänkvärda resonemang om vad som krävs för att mobilisera intresse för bättre styrning och att strategier måste kunna omprövas när det behövs." – Jan Roy, f.d. koncernchef Parks and Resorts

Om författarna
Carl-Johan Petri är fil.dr och lektor vid Linköpings universitet. Han har skrivit flera böcker och artiklar om strategi och styrning, som har översatts till ett tiotal språk. Han har forskat, undervisat och arbetat praktiskt med strategiutveckling och förändrad verksamhetsstyrning i snart 20 år.

Nils-Göran Olve är adjungerad professor vid Linköpings universitet och gästprofessor vid Uppsala universitet. Bland hans många tidigare böcker finns bästsäljaren Balanced scorecard i svensk praktik och Framgångsrikt styrkortsarbete. Han är också verksam som konsult och seminarieledare.

Fakta om boken
Titel: "Strategibaserad styrning - så använder du strategikartor och styrkort för att nå organisationens mål"
ISBN: 978-91-47-10937-1
Bläddra i ett smakprov