"Kvinnor bör ta efter männens lojalitetskultur i arbetslivet"

Välkommen till Liber Vårsalong - ett öppet hus för recensenter, ledarskribenter, bokredaktörer med flera. Här erbjuds en exklusiv förhandstitt och ett förtryckt exemplar av kommande intressanta titlar. Tre författare kommer att berätta om sina böcker tillsammans med särskilt inbjudna debattörer.

Trots att jämställdhetsfrågan i arbetslivet länge legat på bordet finns det färsk statistik som visar att kvinnor fortfarande har det motigt att göra karriär. Vad beror det på? Enligt journalisten och författaren Vesna Maldaner, handlar det bland annat om lågt självförtroende, orkeslöshet, få förebilder och bristande lojalitet kvinnor emellan. För att förändra det utgångsläget har hon skrivit boken GPS för kvinnor - Navigera i en manlig värld - en av tre böcker som särskilt presenteras under Liber Vårsalong. Tillsammans med frilansjournalisten Anna Börje diskuteras följande frågor:

• Hur ska fler kvinnor sporras att planera sin karriär, nätverka mer, utnyttja sin bakgrund och våga ta betalt?
• Kommer lågkonjunkturen att egga fler kvinnor att starta eget?
• Varför är kvinnor dåliga på att hålla varandra om ryggen?
• Kan alla vittna om att djup urringning är en käpp i karriärhjulet?

Datum och tid: tisdagen den 19 maj, klockan 11:30-15:00
Plats: So Stockholm i Kungsträdgården (f.d. Galleri Doktor Glas), Jussi Björlings Allé, Stockholm.
Program: för mer utförlig info se nedan länk. Se även Vesna Maldaners förord.

- 11:30 Vårsalongen öppnar. Smakrik, vacker och nyttig lunch från Blueberry serveras med hemgjorda smoothies och juice fram till 13:30, därpå somrig fruktbuffé och barista på plats!
- 12:00 Tommy Möller och Åsa Linderborg pratar om politiskt ledarskap i kris.
- 13:00 Torbjörn Tännsjö presenterar för första gången innehållet i sin nya bok Döden är förhandlingsbar.
- 14:00 Vesna Maldaner blir intervjuad av frilansjournalisten Anna Börje om sin nya bok GPS för kvinnor - Navigera i en manlig värld där hon bland andra har intervjuat Amelia Adamo, Tiina Rosenberg och Wanja Lundby-Wedin.

OSA senast 13 maj
För anmälan och mer information kontakta Nina Kerfstedt, nina.kerfstedt@liber.se, 08-690 92 34. Har du inte möjlighet att komma kan även recensionsexemplar beställas av Nina.

Liber AB, etablerat 1973, är ett av Nordens största läromedelsförlag med utgivning som riktar sig till hela
utbildningsmarknaden och till professionella yrkesutövare inom ekonomi, juridik, beskattning, medicin/vård,
pedagogik, teknik och offentlig förvaltning. Ägare sedan 2007 är Bridgepoint Capital Ltd.