Liber stolt huvudsamarbetspartner till TV-sänd Lärargala för fjärde året i rad

Libers vision är ett Sverige där alla lyckas med sina studier, där vi som läromedelsföretag kan förse kunskap som gör skillnad. Vi tror på ett fortsatt lärande under hela livet - vilket kräver människor som både kan och vill dela med sig av kunskap, genom brinnande engagemang och skarp tydlighet. Som helhjärtat går in för att öka lärandet.

Därför är vi extremt stolta över att ännu en gång vara huvudsamarbetspartner åt stiftelsen Lärargalan, vars syfte är att öka statusen kring läraryrket och hylla Sveriges lärare. Lärargalan har funnits sedan 2016 och Liber har varit partner till galan samtliga fyra år. Galan hålls måndagen den 18 november på Berns i Stockholm och delar ut pris till mellanstadie-, högstadie- samt gymnasielärare.

I år har fler än 30 000 elever nominerat sina favoritlärare till årets gala, genom att lägga sin röst och motivera varför just deras lärare är Sveriges bästa. En jury går sedan igenom nomineringarna och utser vinnare inom respektive kategori:

• Årets lärare Gymnasiet
  • Årets lärare Högstadiet
  • Årets lärare Mellanstadiet
  • Årets lärare Svenska som andraspråk
  • Årets lärare Språkutveckling
  • Årets lärare Entreprenörskap
  • Årets lärare Värdegrund
  • Årets lärare Matematik
  • Årets lärare IT & Digitalisering

- Jag är ständigt stolt att arbeta i en verksamhet som tydligt stöttar våra lärare och elever i det ekosystem som skapar svensk skola, säger Weronika Duvmo, affärsområdeschef på Liber, som är jurymedlem och deltagare i nomineringsarbetet. Med en vardag i att kreera Sveriges främsta läromedel som vi vet stöttar många av Sveriges lärare i deras undervisning och möter alla elever i deras utbildningsverklighet, är juryarbetet en extra fin bonus. Att få ta del av elevröster som hyllar sina hjältar är extremt rörande. Ibland tyngs vi av svensk skolas alla utmaningar - men vi får aldrig glömma att i skolan finns så mycket hopp, glädje och framtidstro!

TV-sänd gala
Nytt för i år är att Lärargalan för första gången kommer att TV-sändas på UR och SVT i december 2019, med Lärargalans grundare Beata Kull samt Mark Levengood som kvällens programledare. Tillsammans med utvalda lärare, ministrar, opinionsbildare och partners kommer det bli en kväll fylld av hyllningar till läraryrket och livslång kunskap.

#hyllalärare
Liber kommer under sin hashtagg #hyllalärare samla olika aktiviteter under nomineringsperioden, före, under och efter galan, i sina sociala medier. Se till att följa för att inte missa någonting!

För mer info, kontakta:
Nathalie Olsson, sociala medie- och PR-ansvarig, nathalie.olsson@liber.se

Liber är ett av Sveriges ledande förlag. Genom samarbete med de främsta forskarna och författarna erbjuder vi läromedel, kurslitteratur och managementlitteratur av hög kvalitet. Med målet att alla ska lyckas med sina studier står vi för kunskap som gör skillnad – genom hela livet. Besök www.liber.se