Libers författare Börge Ring får Lärkanpriset 2015

Börge Ring får Läromedelsförfattarpriset Lärkan 2015 i kategorin Gymnasium. Priset delades ut vid Skolforum av Gymnasie- och kunskapslyftsminister Aida Hadzialic från utbildningsdepartementet.

Sveriges Läromedelsförfattares Förbunds prismotivering:

"Börge Ring är en inspirerande läromedelsförfattare som i sina läromedel i religionskunskap och svenska strävar efter att göra kunskapen, via texten, tillgänglig och uppgifterna intressanta och närliggande. Han försöker alltid hitta de infallsvinklar som kan väcka elevernas intresse och motivera dem att gå vidare för att fortsätta växa. Han brinner för alla elever, både de svaga, likväl som de duktiga. Börge Ring är en värdig mottagare av Lärkanpriset 2015 i kategori Gymnasium."

Vi hittar pristagaren i mässvimlet på Skolforum. Grattis Börge Ring – hur känns det?

– Jag blev riktigt överraskad och mycket glad och hedrad när jag fick veta att jag hade vunnit Lärkan 2015! Jag vill gärna se läroboken ungefär som en vän som man har att prata med och bolla idéer mot. Ibland håller man inte med den där vännen, men man har den att hålla i handen. Och jag tänker nog att de flesta av oss, vi behöver någon att hålla i handen. Jag tycker i dubbel bemärkelse att vi ska hålla en lärobok i handen.

Det är Sveriges Läromedelsförfattares Förbund som står bakom priset. Det är avsett att framhäva författarens roll när det gäller att ta fram läromedel i tryckt eller digital form. Syftet med priset är att premiera god textkvalitet samt goda pedagogiska och didaktiska egenskaper i författarskapet. Lärkanpriset delas ut i fem kategorier, i varje kategori är priset 50 000 kronor.

Förläggaren Eva Skarp är mycket stolt:

– Jag är enormt glad över att Lärkanpriset i år tilldelats just Börge Ring. Börge har engagerat och inspirerat så många elever och lärare genom sina läromedel. Han strävar alltid efter att skapa texter och uppgifter som fångar elevernas intresse och uppmuntrar dem att reflektera, dra egna slutsatser och göra kunskapen till sin egen. Han är noga med strukturen och sätter alltid elevernas mål och utvecklingspotential främst. Börge är sannerligen en värdig prismottagare och hela förlaget gläds med honom.

För mer information om läromedlen, kontakta Eva Skarp, förläggare Liber, 08-6909223, Eva.Skarp@liber.se