Matrismanifestet visar hur du leder och löser mångdimensionella problem

Matrisstrukturer kan uppfattas som omoderna, men förhållningssättet, matrix mind, lever kvar! I en allt mer mångdimensionell miljö, är det förhållningssättet viktigare än någonsin. Att utveckla matrix mind handlar om att bejaka förmågor och kapaciteter som redan finns tillgängliga i organisationen.

Matrismanifestet - att leda mångdimensionella organisationer vänder sig till både chefer och ledare och kan användas i organisation och ledning samt i högskoleutbildningar. - Modellen ”matrisorganisation” är nu återigen i ropet efter att ha tillämpats till och från under de senaste trettio åren. Vi ser en efterfrågan på litteratur att sticka i händerna på de chefer och medarbetare som ska arbeta i dessa strukturer. Matrismanifestet kommer att visa vägen, säger Helga Laurin, förläggare på Liber.

Matrismanifestet är den första boken på länge som lyfter fram matrisorganisationen och jämför med hur vi idag arbetar i mångdimensionella sammanhang: i projekt, processer eller tvärfunktionella team. Det industriella ledarskapet har blivit en förebild, också i offentlig och ideell sektor. Det bygger på ledningssystem baserade på tankar om mätbarhet, tydlighet och kontroll i endimensionella organisationer. Men det räcker inte när man ställs inför problem som kräver nytänkande och kreativitet. Här krävs en problemlösning och ett ledarskap som utgår från ett mångdimensionellt förhållningsätt. Den här boken handlar om hur det kan gå till. Här finns både praktiska exempel och mer resonerande, teoretiska perspektiv.

Mats Agurén mångårig erfarenhet av chefspositioner i såväl näringsliv som ideella organisationer. Han doktorerade 2014 med en avhandling om matrisstrukturer och mångdimensionell problemlösning.

Fakta:
Titel: Matrismanifestet - att leda mångdimensionella organisationer
Författare: Mats Agurén
Förlag: Liber
Utgivningsdatum: 2 augusti 2016
ISBN 978-91-47-12221-9

För intervju eller recensionsexemplar kontakta: Helena Walfridsson, presskontakt för Liber, på mobil: 073-663 76 12, helena@editk.se eller Jonna Cornell, marknadsansvarig på Liber, på mobil: 070-540 61 10, jonna.cornell@liber.se.

• management
  • liber
  • bok

Liber AB etablerades 1973 och är ett av Nordens största läromedelsförlag. Vi vill inspirera till ett gränslöst lärande med en bred utgivning av såväl tryckta som digitala läromedel och utbildningsmaterial för utbildningsmarknaden och professionella yrkesutövare. Besök www.liber.se