När pratade du senast med dina kunder?

Pressmeddelande   •   Okt 03, 2012 15:22 CEST

Klart du ska påverkas av den du vill påverka. Förbluffande ofta har företag svårt att ta fram en lista över sina kunder och förbluffande ofta tänker de inte efter före.

Börjar du med att låta dig påverkas av den du vill påverka, ökar sannolikheten att den medicin du använder när du väl agerar, verkligen fungerar, säger författaren Christer Johansson, aktuell med boken Marknadsundersökningar på riktigt!

Det uppenbara syftet med att målgruppsundersöka är förstås att ta reda på vad en grupp av människor tycker nu och varför. Den kunskapen ger dig chansen att anpassa din insats, innan du ska till att påverka dem. Kanske vill du få målgruppen att prova något nytt, köpa någonting oftare eller bli mer engagerad i något?

”Marknadsundersökningar på riktigt!  är skriven för alla som tror att det lönar sig att ta hänsyn till vad människorna runt omkring den egna verksamheten tycker – redan befintliga kunder, potentiella kunder, tidigare kunder, egna medarbetare, partners och underleverantörer.

– I en bra dialog vinner alla, säger Christer Johansson. Nya kunskaper, insikter och känslor berikar, de bygger erfarenheter som gör kommande vägval lättare. Min förhoppning är att boken ska hjälpa läsaren att framgångsrikt och tryggt genomföra de undersökningar han eller hon behöver.

Jag skrev den här boken ”på begäran” som det ibland heter. För att det märkligt nog inte fanns någon bok som utgick ifrån verkligheten som den på gott och ont är! Under mitt yrkesverksamma liv har jag med tur och skicklighet konfronterats med alla sorters research, omfattande de flesta av branscher och alla slags målgrupper. Jag har agerat över hela världen och vet att man (med all rätt) ser med stor respekt på svensk undersökningskompetens. Några entusiasmerande kollegor och uppdragsgivare övertygade mig om att jag var den mest lämplige att berätta vad som är sunt förnuft – när det gäller marknadsundersökningar. Läs boken och bli stabilt framgångsrik, eftersom du med hjälp av den tar hänsyn till relevanta åsikter snarare än att agera på ren chans.

Det finns en uppsjö av litteratur om hur undersökningsdata kan bearbetas och analyseras, men i praktiken utgår den ifrån att verkligheten är en teori. Min erfarenhet är att resurser oftast är knappa, att bortfallen i undersökningar som regel är långt mycket större än vad som borde kännas tryggt och att undersökningsköpare onödigt ofta sneglar på vad andra brukar göra snarare än att fokusera på sina egna hot/möjligheter.

Om författaren
Christer Johansson är en väl etablerad målgruppsundersökare med osedvanlig bredd och stort djup inom sitt kompetensområde. Sedan mer än 25 år arbetar han med samma entusiasm för multinationella koncerner som för nystartade småföretag, eftersom utmaningen är densamma – att på riktigt förstå deras informationsbehov och formulera en lösning som fungerar. I verkligheten.

Du kan läsa mer om Christer på: http://kollarupp.nu/om-christer/
och du når honom på christer@kollarupp.nu  samt 070-929 94 18.

Fakta om boken
Titel: Marknadsundersökningar på riktigt!
ISBN: 978-91-47-09819-4

Förläggare: Anders Abrahmsson, anders.abrahamsson@liber.se, 040-25 86 15.
För recensionsexemplar kontakta Cecilia Callander, cecilia.callander@liber.se
Här finns högupplösta bilder http://b2b.liber.se/bild/

Liber AB etablerades 1973 och är ett av Nordens största läromedelsförlag. Vi vill inspirera till ett gränslöst lärande med en bred utgivning av såväl tryckta som digitala läromedel och utbildningsmaterial för utbildningsmarknaden och professionella yrkesutövare. Besök www.liber.se