Nu öppnas affärslivets svarta låda

År 2009 lanserade Lars-Johan Åge den första vetenskapliga teorin om konsten att göra affärer genom avhandlingen ”Business Manoeuvring – A Grounded Theory of Complex Selling Processes”. I den här boken visar han nu tillsammans med affärsmannen Per-Erik Holmgren hur teorin fungerar och kan användas praktiskt av alla affärsmän och affärskvinnor.

– Svenska företag måste bli bättre på att sälja för att skapa förutsättningar för långsiktig konkurrenskraft. Försäljning måste jämställas med innovation som ofta lyfts fram som styrkan i många företag. Innovation räcker inte för att stå fram i dagens hårda konkurrens. Företagens kärnkompetens är snarare förmågan att göra affärer, oavsett vilken verksamhet de bedriver. Konsten att gör affärer ger affärsmän och affärskvinnor en ny dimension där affären är en konstart och säljaren konstnären, säger Lars-Johan Åge och Per-Erik Holmgren.

Affärsteorin består av fyra universella principer som kan förklara vad som sker i alla typer av affärer, stor som liten. Med hjälp av affärsteorin kan vi göra bättre affärer. De verksamheter som författarna arbetat med har med hjälp av teorin på ett effektivt sätt kunnat genomlysa sina affärsprocesser för att därigenom se hur de kan bli mer framgångsrika. Men teorin kan också hjälpa den enskilde affärsmannen och affärskvinnan att bättre förstå affärslivets spelplan och utveckla sitt eget agerande.

Om författarna: Lars-Johan Åge är toppsäljaren som blev forskare. I dag ägnar han sig åt att lära ut konsten att göra affärer.

Per-Erik Holmgren har i mer än 20 år ägnat sig åt försäljning och marknadsföring i ledande befattningar inom medie- och it-branschen.

Kontakt: ljg@hig.se, 0705 10 06 99 resp. per.erik.holmgren@logica.com, 0733 98 00 31

Fakta om boken:

Titel: Konsten att göra affärer

ISBN: 978-91-47-09464-6

Rek. internetpris: 362 kronor

Information:

Förläggare: Anders Abrahamsson, anders.abrahamsson@liber.se, 040-25 86 15.

För recensionsexemplar eller högupplöst bild kontakta Brita Krottler, brita.krottler@liber.se, 08-690 93 27

• affärer
  • konkurrens
  • framgångsrik