Retorikiska – för ord är makt

Spelar det någon roll vad och hur du säger? Såklart. Betyder ordningen någon roll? Jo. Boken Retorikiska – om kommunikation i allmänhet och retorik i synnerhet, förklarar och ger dig retoriska verktyg på ett lättillgängligt, fyndigt och snabbt sätt.

Denna handbok är en samling kortare texter som med utgångspunkt i kommunikationsforskning levererar insikter och kunskaper om ordets makt. Den är inte antingen eller, utan både och. Då och då lockar den till skratt. Dessutom är den skriven för att användas.

– Boken beskriver den retoriska arbetsprocessen med att ta fram sin argumentation så att vi säger rätt saker, till rätt personer, i rätt kanaler. Med inslag av modern kommunikationspsykologi och kommunikationsvetenskap. Inte svårare än så, menar författaren Camilla Eriksson.

Retorik är mer än bara stilfigurer och troper, mer än bara för retoriker. Därför bjuds läsarna även på erfarenheter och insikter från bland andra kreativitetsgurun Per Robert Öhlin, dramatenskådespelerskan Marie Göranzon, minnesforskaren Göran Söderlund, sångcoachen Sofia Lilja, nationalekonomen Stefan Fölster, journalisten Marit Danielsson och advokaten Max Ahlgren.

– Saken är den att vi alla använder retorik på något sätt, omedvetet eller ej, varenda dag, varenda timme av våra liv. Jag var själv nyfiken på hur alla som är med i boken tänker kring sin yrkesroll och retoriken. Det blev lustfyllda samtal med många nya insikter som jag tror att läsarna också kommer att uppskatta, sprudlar Camilla.

Om författaren
Camilla Eriksson är PR-konsult och föreläsare samt är flitigt anlitad som talskrivare åt rampljusbelysta personer, exempelvis toppolitiker och företagsledare på olika nivåer. Inför valet 2010 syntes hon i rutan på TV4 som retorisk analytiker. Från och med januari 2012 kommer ni att kunna se henne i TV3 och programmet ”Livet blir bättre” där hon coachar och agerar talskrivare åt Anton Hysén, Jessica Andersson, Sanna Bråding m.fl. Läs mer om författaren på www.retorikiska.se

Fakta om boken
Titel: Retorikiska om kommunikation i allmänhet och retorik i synnerhet.
ISBN: 978-91-47-09662-6
Rek. Internetpris: 245 kronor exklusive moms

Förläggare: Anders Abrahmsson, anders.abrahamsson@liber.se, 040-25 86 15.
För recensionsexemplar kontakta Fredrik Frank, fredrik.frank@liber.se.
Högupplösta bilder finns på http://b2b.liber.se/bild/

• retorik
  • retorikiska
  • camilla eriksson