Steg för steg hur man säljer sitt företag

Att sälja sitt eget företag är för många företagare livets viktigaste affär. Tyvärr förlorar många stora belopp vid en försäljning på grund av att förberedelserna varit otillräckliga och säljprocesserna genomförts oprofessionellt. Nu lanserar Liber Sälja företag - så får du ut fullt värde - en guidebok i företagsförsäljning, som steg för steg förklarar hur man som säljare ska agera för att få ut fullt värde och undvika problem.

Sälja företag - så får du ut fullt värde är den första renodlade handboken på svenska i hur man framgångsrikt säljer sitt företag. Boken beskriver på ett handfast sätt åtgärder som direkt höjer försäljningsvärdet och visar hur man undviker de vanligaste fallgroparna.

- Sälja företag beskriver hur man bygger värde genom att göra sitt bolag attraktivt för så många köpare som möjligt. Inte genom att kortsiktigt "klä bruden" utan genom långsiktiga, konkreta åtgärder som minimerar risk, bygger förtroende och gör bolaget lätt att ta över för en köpare. Dessutom förklarar vi vilka steg en företagsförsäljning brukar innehålla, hur man skapar prishöjande konkurrens, undviker prutning, skriver bra avtal och undviker "snokare" och andra otrevliga fallgropar, säger bokens författare Niklas Edler och Hans Malmaeus.

Sälja företag - så får du ut fullt värde vänder sig främst till ägarledda företag med en omsättning på 20-250 miljoner kr, men alla principer i boken gäller också för mindre bolagsförsäljningar. Den tar inte bara upp hur man förbereder ett företag för försäljning utan även vilka alternativ som finns, hur man hittar bra rådgivare, kommer i kontakt med lämpliga köpare och vad som händer efter avslutad affär.

Om författarna

Hans Malmaeus är civilekonom och företagare. Under 2006 fick han själv lära sig säljprocessen från grunden i samband med försäljningen av det företag som han och hans fru byggt upp under 18 år - Rätt Start AB. Kontakt: hans@malmaeus.se, 0708 - 686756.

Niklas Edler (t.h.) har lång erfarenhet som rådgivare vid företagsförsäljningar och har studerat ekonomi och beteendevetenskap på Lunds universitet. Niklas är grundare av och delägare i Skarpa AB som arbetar med företagsöverlåtelser och företagsvärderingar.

Kontakt: niklas.edler@skarpa.se, 0709 - 627808.

Fakta om boken:

Titel: Sälja företag- så får du ut fullt värde

ISBN: 978-91-47-08933-8

Rek internetpris: 238 kronor

Information:

Förläggare: Anders Abrahamsson, anders.abrahamsson@liber.se, 040-25 86 15.

För recensionsexemplar eller högupplöst bild kontakta Nina Kerfstedt, nina.kerfstedt@liber.se, 08-690 92 34.