L: Rädda flygplatsen i Kristianstad

L: Rädda flygplatsen i Kristianstad

Flygplatsen i Kristianstad hotas av nedläggning om regeringens föreslagna flygskatt införs. Det står klart efter en granskning gjord av Stockholms handelskammare. Gilbert Tribo (L) och Christer Nylander (L) är kritiska:

-Jag är inte förvånad över att ett extrem-parti som MP lägger det här förslaget, men vad säger S? Är S i Skåne verkligen beredda att offra Kristianstad flygplats och viktiga tillväxtmöjligheter för att gå regeringen i Stockholm till mötes?, undrar Gilbert Tribo, Liberalernas gruppledare i Skåne.

-Detta är rödgrön symbolpolitik när den är som sämst. Man gör det dyrare för vanligt folk att resa och för företag att etablera sig i Sverige utan att gynna klimatet, säger Christer Nylander, Liberalernas gruppledare i riksdagen.

Handelskammarens utredning visar att det inte bara är flygplatsen i Kristianstad som är hotad. Om regeringens förslag går igenom kan ytterligare sex flygplatser runt om i landet behöva läggas ned. Totalt rör det sig om cirka 25,000 jobb som kan gå förlorade.

-Vi riskerar att förlora massvis med jobb i Kristianstad med omnejd om det här förslaget går igenom. Det kan vi aldrig acceptera!, säger Gilbert Tribo.

-De rödgröna har helt fel fokus i miljöpolitiken. Det går att ha en smart miljöpolitik som skapar arbetstillfällen och får ekonomin att växa. Förslaget med flygskatt får rakt motsatt effekt. Det kommer slå hårt både mot vanligt folk och mot näringslivet i nordöstra Skåne, säger Christer Nylander.

För mer information:

Gruppledare i Skåne
gilbert.tribo@liberalerna.se

Christer Nylander (L)
Gruppledare i Riksdagen
christer.nylander@riksdagen.se

Vi är skåningens liberala röst som står upp för människor frihet. Vi tror på en skola som ger alla elever en chans att växa och utvecklas, där kunskap står i fokus. Satsningar på välfärd skapas bäst genom en växande ekonomi och därför behöver de välståndsbildande krafterna stå i centrum. Därför behöver skatten på arbete sänkas och utbildning löna sig bättre.