Liberalerna i Skåne har en ny förbundsstyrelse!

Liberalerna i Skåne höll på lördagen ett välbesökt årsmöte i Polhemsskolan i Lund. Före mötet talade Allan Widman, en av Sveriges främsta försvarspolitiken och Liberalerna i Skånes toppkandidat till EU-parlamentet. Widman talade om de utmaningar Europa står inför med ett auktoritärt Ryssland och de antiliberala krafter som växer sig starkare.

På årsmötet utsågs en ny förbundsstyrelse. Torkild Strandberg från Landskrona valdes enhälligt till ny förbundsordförande efter Christer Nylander som inte ställde upp för omval.

- Jag är tacksam för förtroendet och tar mig an uppdraget med stor ödmjukhet. Liberalerna är i ett utsatt läge. Vi kommer att behöva arbeta hårt för att kunna lyfta oss från där vi är idag. Jag är beredd att kavla upp ärmarna. Tillsammans med mina skånska kollegor kommer jag att driva på för en samhällsutveckling i en mer liberal riktning, säger Torkild Strandberg (L), nyvald förbundsordförande för Liberalerna Skåne.

Ett enhälligt årsmöte beslutade också att utse Louise Eklund från Malmö till ny förste vice ordförande efter Cristina Glad som inte ställde upp för omval.

- Jag ser fram emot detta uppdrag. Ur ett skånskt perspektiv finns det många frågor vi behöver lyfta till det nationella planet. Detta gäller inte minst möjligheten till grön tillväxt, behovet av infrastruktursatsningar, den skånska elbristen och skyddet av våra skånska stränder och vatten, säger Louise Eklund (L), förste vice förbundsordförande för Liberalerna Skåne.

Inger Tolsved Rosenkvist från Lund omvaldes enhälligt till andra vice ordförande.

- Liberalerna ska fortsatt vara en stark röst för frihet och alla människors lika värde och en särskilt viktig fråga för oss är att återställa LSS och verka för en god funktionshinderspolitik. Jag ser fram emot att arbeta tillsammans med Torkild och Louise i styrelsen, säger Inger Tolsved Rosenkvist (L), andre vice förbundsordförande för Liberalerna Skåne.